مهارت مترجم حرفه ای - دارالترجمه رسمی پارسیس
مهارت مترجم حرفه ای

مهارت مترجم حرفه ای

مهارت مترجم حرفه ای

آیا آینده ای برای مترجمان حرفه ای وجود دارد  ما توصیه های مهم برای مترجم حرفه ای را در اختیارتان میگذاریم.

آیا با ورود نرم افزار های ترجمه و یا ترجمه های ماشینی آینده شغلی مترجمین به خطر می افتد ؟

در ماه های اخیر بحث و گفتگوی گسترده در رابطه با این موضوع  در جهان صورت گرفته است.  همه مترجمان نگران این هستند که با افزایش فن آوری های پیشرفته آیا آینده شغلی آنها به خطر خواهد افتاد یا خیر ؟

این مقاله مهمی است زیرا ممکن است سوال بسیاری از شما عزیزان باشد در این پست  از دارالترجمه  ، ما  به بررسی چگونگی مهارت های کلیدی لازم برای موفقیت شما به عنوان مترجم ، می پردازیم ، تا به شما در بالا بردن  سطح مهارت و ماندن در عرصه رقابت ابزارهای ترجمه آنلاین  و ایجاد یک حرفه ای شاد و پربار کمک کنیم.

سه مهارت کلیدی برای مترجمین 

سه مهارت کلیدی برای مترجمین حرفه ای وجود دارد شامل :  مهارت ترجمه ، مهارت نوشتن و مهارت های موضوع. بدون اینها ، فقط ارائه ترجمه هایی که برای اهداف مناسب باشد ، امکان پذیر نیست. البته مترجمان نیاز به تسلط استثنایی در زبان مبداء دارند (بدیهی است!) و ما نباید فراموش کنیم که مترجمان آزاد به مهارت های مکمل در تجارت نیاز دارند تا بتوانند واقعاً پیشرفت کنند.

همواره پرورش این مهارت ها بسیار مهم بوده است ، اما با پیشرفت های اخیر در ترجمه ماشینی ، از هر زمان دیگری بسیار مهم است که آینده شغلی مترجمی را کنکاو کنیم .

 

ترجمه های ماشینی امروزه بسیار گستردگی دارند به گونه ای که نرم افزارهای ترجمه همزمان و آنلاین با قیمت های مناسبی در دسترس مردم قرار گرفته اند اما این فناوری ابزاری کمک کننده است و به عنوان یکی از بهترین راه های بهبود در مهارت های مترجمین حرفه ای است .

مهارت های ترجمه

بدیهی است ، اگر مهارت ترجمه خوبی نداشته باشیم ، نمی توانیم چیزی را ترجمه کنیم. اما داشتن یک مدرک ترجمه لزوماً به معنای آماده بودن ترجمه هر چیزی نیست که مشتری  شما از شما انتظار دارد

در حالت ایده آل ، هرگز پیشرفت مهارت های خود را متوقف نخواهید کرد. اما چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که  مهارت شما در ترجمه متون قابل توسعه  واقع بینانه خواهد بود .

یکی از بهترین راه های بهبود مهارت های ترجمه شما این است که در مورد کار خود بازخورد کسب کنید. اگر بازخورد منظم از یک نماینده ، کارفرمای  یا دارالترجمه  دریافت نمی کنید ، در نظر بگیرید یک گروه بررسی همتا را در زوج زبان خود تشکیل دهید. متن را انتخاب کنید ، آن را به هر عضو گروه بدهید تا ترجمه شود و نتایج را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. این می تواند یک روش عالی برای گرفتن بازخورد در مورد کار و یادگیری از همسالان باشد.

چند ایده دیگر:

  • اگر در حال حاضر عضو یک دپارتمان دارالترجمه رسمی نیستید
  • اگر صلاحیت رسمی در ترجمه را ندارید ، تحقیق کنید که دوره ها یا امتحانات در دسترس است آنچنانکه  میتوانید اقدام به ترجمه رسمی نمایید
  • در کنفرانس های ترجمه ، به ویژه آنهایی که تمرکز زیادی در مهارت های ترجمه دارند شرکت کنید
  • با مقایسه نسخه های منبع و مبدا  زبان ، ترجمه های عمومی را تجزیه و تحلیل کنید. اینها ممکن است شامل ترجمه کتاب ، ترجمه مقاله یا متن وب سایت باشد. به ترجمه های بی نظیر توجه داشته باشید و آنچه را که ممکن است ترجمه کرده باشید متفاوت در نظر بگیرید.
  • ارتباطات بین فرهنگی ( فرهنگ مشترک میان ملل ) را تحقیق یا مطالعه کنید و بینش خود را در مورد کار خود به کار  گسترش دهید

مهارت های منبع زبان

به عنوان یک مترجم ، شما باید به زبان مبدا خود بسیار مهارت داشته باشید. اما این بدان معنی نیست که شما نمی توانید مهارت های خود را حتی بیشتر توسعه دهید. هر سال چه تعداد از موارد زیر را  در دستور کار خود دارید ؟

  • در کشور مبداء خود وقت بگذارید.
  • به زبان اصلی خود ترجمه کنید
  • بخوانید ، گوش دهید ، تماشا کنید: YouTube / radio / podcasts / book.
  • دوره های پیشرفته زبان را طی کنید.
  • راهنمای حرفه ای زبان را بخوانید ( از جمله فرهنگ لغت)

مهارت نوشتن به زبان هدف شما

اگر شما یک نویسنده استثنایی قوی به زبان هدف خود نیستید ، نمیتوانید ترجمه قانع کننده ای را انجام دهید. اگر از یک زبان خارجی به زبان مادری خود کار می کنید ، دستیابی به متن های هدفمند  به مراتب بسیار  آسانتر است ، به همین دلیل این شیوه استاندارد در جفت های مهم زبان  خود نمایی میکند .

چگونه نوشتار شما مثلاً  با یک روزنامه نگار یا نویسنده مورد علاقه شما مقایسه می شود؟ آنها چه کاری را انجام می دهند و نقاط قوت شما در کجا قرار دارد؟

مهم نیست که نثر ما چقدر جالبه باشد ، ما هرگز نباید از مهارت های نوشتن خود دست بکشیم. در اینجا چند روش برای توسعه بیشتر آنها آورده شده است:

  • در زمینه های تخصصی خود که به زبان هدف شما نوشته شده اند ، وقت زیادی را صرف خواندن متن کنید.شما باید با سبک و اصطلاحات بکار رفته در طبیعت تخصصی متن  کاملاً آشنا باشید و بتوانید متن هایی را تهیه کنید که از همان استاندارد برخوردار باشند. این سخت است؛ وقت و فداکاری  بسیار می طلبد پس از کسب مهارت در ترجمه تخصصی میتوانید به یک مترجم حرفه ای تبدیل شوید

 

  • کتابها را در در زبان مبدا بخوانید اگر از سایت های مختلفی چون آمازون و غیره استفاده میکنید میتوانید برای تقویت مهارت خود در ترجمه کتاب انگلیسی و یا زبان دیگر را مطالعه کنید و یا حتی ترجمه نمایید این روش نیز به شما در مهارت ترجمه کتاب یاری می رساند

 

  • یک سایت طراحی کنید و خدمات خود را به رایگان در اختیار مشتریان و مخاطبین قرار دهید لذا این یک امتیاز تخصصی در رشته تخصصی شما است .

 

  • خلاق باشید.به نظر عجیب و غریب  می آید ، مشارکت در کارهای خلاقانه و تحریک کننده می تواند تأثیر مثبتی بر خلاقیت نوشتار شما داشته باشد.بنابراین پیش بروید  , متن های خلاقانه تولید کنید در شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام فعال باشید و تصاویر خلاقانه و جذاب را با نوشته های زبانی خود ترجمه کنید و به آنها معنا و مفهوم

 

  • مهمتر از همه ، تنها کار نکنید.با همکاران خود همکاری کنید و درباره نوشتن خود بازخورد بگیرید. این اختیاری نیست و یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای بالا بردن  مهارت های خود انجام دهید.

مهارت های موضوع

وقتی برای اولین بار به عنوان مترجم شروع به کار می کنید  و یا در سایت های استخدام مترجم رزومه خود را ارسال می کنید ، وسوسه انگیز است که فکر کنید بهترین راهکار شما این است که جک تمام تجارت ها شوید.

هرچه مباحث بیشتری را در پیش بگیرید ، کار بیشتری خواهید کرد ، درست است؟ خوب … بله ، این در صورتی درست است  اگر حجم بالایی  از کار بخواهید .اما اگر می خواهید ارزش بالایی داشته باشید ، همه چیز کاملاً متفاوت به نظر می رسد.

با پیشرفت در حرفه خود ، احتمالاً خواهید فهمید که حداقل  دو مهارت زبانی  ، مترجمانی که واقعاً در جستجوی آنها هستند ، افرادی هستند که در یک حوزه خاص متخصص هستند. این تخصص موضوعی می تواند مشتری های جالبی را پیدا کند که مطابق با شما و مهارت های شما باشد ، این نیز برای شما آسان تر می شود.

تکنیک ایده آل در توسعه مهارت مترجم 

راه ایده آل برای توسعه مهارت  در ترجمه حرفه ای  ،  شغل دائمی این زمینه است. این می تواند بسیار سودمند باشد و درک عمیقی از موضوع و اصطلاحات درگیر در اختیار شما قرار دهد. همچنین ممکن است شما تجربه شغلی قبلی داشته باشید که می تواند زمینه ای ارزشمند برای ترجمه شما فراهم کند.

در توسعه مهارت های موضوع ، بار دیگر تاکید می کنیم کار با یک همکار و یا شرکت ترجمه در اولویت است زیرا کار کردن با یک دپارتمان تخصصی ترجمه به این معنا است که شما را به یک استاد واقعی تبدیل خواهد کرد .

سایر فعالیتهای مهم برای مترجم حرفه ای

  • تحصیل رشته تخصصی در سطح دانشگاه.
  • عضویت در یک انجمن حرفه ای در زمینه تخصصی خود.
  • رفتن به کنفرانسها یا رویدادها و ایجاد مخاطبین در این زمینه.
  • خواندن کتابها و مجلات مربوطه.
  • انجام دوره های آنلاین یا “MOOC” در مورد موضوع. منظور از MOOC  مخفف massive open online course یعنی دوره های گسترده آنلاین این دوره های در افزایش سطح مهارت شما در جذب دانشگاه های معتبر چون دانشگاه هاروارد و mit  بسیار موثر است

 

البته لازم به ذکر است این دوره های کاملا رایگان است و هیچ هزینه ای ندارند اما لازمه یادگیری زبان انگلیسی هستند پس اگر زبان انگلیسی شما ضعیف است حتما زبان خود را تقویت کنید .

  • یادداشت های محرمانه را جستجو و ذخیره نکنید: برخی متون که نیاز به ترجمه دارند محرمان بوده لذا در حفظ و  نگهداری احتیاط داشته باشید , هر متنی را در اینترنت جستجو نکنید , این دستورالعمل ممکن است فاجعه بار باشد و باعث از دست رفتن اعتبار و شهرت شما خواهد بود و یا حتی میتواند زندگی شما در خطر قرار دهد .

مهارت های کسب و کار و فناوری

مترجمان  دارالترجمه و مترجمان  آزاد نیز باید طیف وسیعی از مهارتهای تجاری و فناوری را توسعه دهند.

در مورد مهارت های فناوری ، مترجمان باید راه خود را در مورد برنامه های کاربردی اداری استاندارد بدانند. بسیاری از ما از ابزارهای ترجمه (CAT) به کمک رایانه استفاده می كنیم ، كه می تواند به افزایش  سطح کیفی ترجمه كمك كند ، و برنامه های گفتاری نیز مانند Dragon NaturallySpeaking برای تقویت بهره وری از ترجمه بسیار کمک خواهد کرد

اطلاعات زیادی در مورد نحوه استفاده از این ابزارها ، از متن مربوط به خدمات ترجمه آنلاین  برای مترجمان وجود دارد که به نظر  می رسد بسیار برای مترجمان مفید خواهد بود

یادگیری مادام العمر

انسان برای افزایش سطح مهارت خود نیاز به یادگیری مداوم دارد , زیر ذهن انسان در صورتی که تقویت نشود , ممکن است دچار خطا شده و این بدان معنا است پس از مدتی نمی تواند مهارت لازم برای یک شغل را به دست آورد ، همانطور که دیدیم یادگیری مادام العمر تنها راه اطمینان از مهارتهای شما در ارتباط با مخاطبین خاص خواهد بود

با ادامه پیشرفت تخصص خود ، ارزش کار شما به طور پیوسته افزایش می یابد. اما این تنها در صورتی اتفاق می افتد که متعهد به یادگیری مداوم باشید.

این وظیفه شماست که مدتی را از هفته شلوغ خود اختصاص دهید و آن را صرف پیشرفت مهارت کنید. و طبق معمول هیچ کار را به فردا نسپارید .

اگر به دنبال کسب مهارت در زمینه شغلی و تخصصی خود هستید مثلا اگر مترجم  شفاهی انگلیسی می باشید میتوانید در دارالترجمه انگلیسی فعالیت کنید و یا اگر مترجم زبان آلمانی در دارالترجمه آلمانی , مترجم زبان ترکی در دارالترجمه ترکی و غیره خواهید توانستید پس از ارسال رزومه در بخش استخدام ما را درجریان بگذارید , لازم به ذکر است در محیط کاری پارسیس از مترجمین و کارشناسان با تجربه بیش از 15 سال استفاده شده و در پیشرفت مهارت خود کلید اصلی موفقیت است .

همچنین اگر دوست دارید میتوانید در ذیل برخی مطالب مربوط به مترجم شفاهی زبان های مختلف را مطالعه نمایید

 

نوشتهٔ پیشین
ترجمه مقاله آلمانی
نوشتهٔ بعدی
معرفی 28 سایت جذب مترجم

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست