ترجمه تخصصی شیمی - دارالترجمه رسمی پارسیس

ترجمه تخصصی شیمی

ترجمه تخصصی شیمی در دارالترجمه تخصصی پارسیس  با کمک مترجمان با تجربه و تحصیلکرده در رشته شیمی و در گرایش های مختلف آن ارائه می گردد.جهت ثبت سفارش ترجمه رشته شیمی بر روی لینک ثبت سفارش ترجمه کلیک کنید .

 

ثبت سفارش ترجمه 

 

مبحث شیمی و گستردگی این علم باعث می شود که برای درک هر چه بیشتر آن به منابع مرجع در این رشته رجوع شود و با توجه به این مطلب که کتاب ها و منابع محتوایی مرجع به زبان های خارجی نگاشته شده اند، محقق و یا دانشجو باید خودش به زبان خارجی که بیشتر انگلیسی است تسلط کافی داشته باشد در غیر اینصورت از آن جاییکه رشته شیمی یکی از پر جزئیات ترین رشته های دانشگاهی است. نیاز می باشد که برای ترجمه دقیق، علمی و منطبق بر اصول حرفه ای حتما به متخصصین ترجمه شیمی مراجعه شود.

تاریخچه و معرفی رشته شیمی

دموکریتوس (متولد 460 پیش از میلاد - درگذشت 370 ساله)، فیلسوف یونان باستان، یک شخصیت مرکزی در توسعه اتمیسم فلسفی و نظریه اتمی جهان است.

دموکریتوس (متولد 460 پیش از میلاد – درگذشت 370 ساله)، فیلسوف یونان باستان، یک شخصیت مرکزی در توسعه اتمیسم فلسفی و نظریه اتمی جهان است.

شیمی شاخه ای از علم است که تاریخچه بسیار طولانی دارد. در واقع، شیمی به دوران ماقبل تاریخ بر میگردد. با توجه به قدمت شیمی در طول زمان، علم به چهار دسته کلی مقدماتی تقسیم می شود. چهار دسته عبارتند از: زمان های ماقبل تاریخ – آغاز عصر مسیحی (سحر سیاه)، آغاز دوره مسیحی – پایان قرن 17 (کیمیاگری)، -اواسط قرن 19 (شیمی سنتی) و اواسط قرن نوزدهم – زمان حال (شیمی مدرن). سعی میکنیم به طور مرتب در بخش منظم و خلاصه این دوران ها را نام ببریم پس با ماهمراه باشید

آغاز عصر مسیحی در علم شیمی ( سحر سیاه ) : دوره تاریخی : 1700 پیش از میلاد 

دوران پادشاهی : همورابی در بابل 

در این دوره برخی فلزات شناخته شده ثبت شده وارتباط با بدن و این فلزات ذکر شده است. در دوران 430 سال پیش از میلاد دموکریت فیلسوف یونان باستان دموکریت اتم را ساده ترین واحد ماده می داند. او کشف کرد که همه چیز از اتم تشکیل شده است.

در حدود 300 سال پیش از میلاد ارسطو از یونان باستان اعلام می کند که تنها چهار عنصر وجود دارد: آتش، هوا، آب و زمین. تمام مواد از این چهار عنصر تشکیل شده و ماده دارای چهار ویژگی است: گرم، سرد، خشک و مرطوب.

سنگ فیلسوف

سنگ فیلسوف، در کیمیاگری غربی، یک ماده ناشناخته، همچنین “تنتور” یا “پودر” نامیده می شود

در این دوران ظهور کیمیاگران بسیار دیده می شود کیمیاگران به شدت با ایده های ارسطو تحت تاثیر قرار گرفتند و تلاش کردند فلزات ارزان قیمت را به طلا تبدیل کنند. ماده ای که برای این تبدیل استفاده می شود، سنگ فیلسوف است.

در حدود قرن 7 میلادی کسب و کار طلا از رونق افتاد زیرا یکی از حواریون مسیح به نام پاپ یوحنا یک حکم علیه طلا صادر کرد، اما تجارت طلا ادامه یافت. علیرغم تلاش های کیمیاگران، تبدیل فلزات ارزان به طلا در این دوره زمانی اتفاق نیفتاد.

پس از این دوران کیمیاگران- الکمیست( (Alchemists ) نه تنها می خواستند فلزات را به طلا تبدیل کنند، بلکه آنها نیز می خواستند ترکیب شیمیایی را پیدا کنند که مردم را قادر می ساخت تا طولانی تر زندگی کنند و همه بیماری ها را درمان کنند. این اکسیر زندگی هرگز رخ نداد.

رابرت بویل (متولد 25 ژانویه 1627 میلادی، متولد 25 ژانویه 1627، قلم لیسمور، واترفورد شهرستان ایرلند، درگذشته 31 دسامبر 1691، لندن، انگلستان)، فیلسوف طبیعی الهی و انگلیس، شخصیت برجسته فرهنگ روشنفکر قرن هفدهم است.

رابرت بویل (متولد 25 ژانویه 1627 میلادی، متولد 25 ژانویه 1627، قلم لیسمور، واترفورد شهرستان ایرلند، درگذشته 31 دسامبر 1691، لندن، انگلستان)، فیلسوف طبیعی الهی و انگلیس، شخصیت برجسته فرهنگ روشنفکر قرن هفدهم است.

پایان قرن هفدهم میلادی از بین رفتن کیمیاگری دوران رابرت بویل فیلسوف سال  میلادی   ۱۶۲۷ وی بر این باور بود که عناصر در نهایت متشکل از ذراتی از انواع و مقدارهای مختلفی هستند، که چگونگی تشکیل آن‌ها را، با روش‌های شناخته شده نمی‌توان حل کرد (رد کیمیاگری).

در سال های 1700 میلادی یعنی در سده هشتم نظریهٔ فلوژیستون معنا گرفت یوهان J. Beecher در ماده ای به نام فلوژیستون اعتقاد داشت. هنگامی که یک ماده سوزانده می شود، به طور ظاهری از هوا به شعله سوزانده شده اضافه می شود .

به عنوان مثال، کلسیم جیوه به همراه فلوژستون محصول جیوه را تولید می کند.

چارلز کولمب (چارلز کولمب بر روی مکانیک کاربردی کار کرد اما او برای کارهایش بر روی برق و مغناطیسی شناخته شده است. )

جوزف پریستلی FRS یک متفکر جدایی طلب انگلیسی قرن 18 بود، فیلسوف طبیعی، شیمیدان، گرامر نوآور، مربی چند موضوعی و نظریه پرداز سیاسی لیبرال که بیش از 150 اثر را منتشر کرد.

جوزف پریستلی FRS یک متفکر جدایی طلب انگلیسی قرن 18 بود، فیلسوف طبیعی، شیمیدان، گرامر نوآور، مربی چند موضوعی و نظریه پرداز سیاسی لیبرال که بیش از 150 اثر را منتشر کرد.

رد نظریه Phlogiston در سال های 1774-1794 میلادی جوزف پریستلی کک جیوه را گرم کرد، گاز بی رنگ را جمع آوری کرد و مواد مختلفی را در این گاز بی رنگ ریخته بود. پریستلی گاز را “هوا ضعیف” نامیده بود، اما در واقع اکسیژن بود. آنتوان لینوئیسه است که نظریه فلوژیستون را رد کرد. او هنگامی که متوجه شد اکسیژن بخشی از هوا است که با مواد در حال سوختن همراه است، او را “اکسیژن کم” نامگذاری کرد

منبع تاریخی علم شیمی

منبع کامل این مقاله را در سایت زیر بیابید ما در اینجا به دلیل اینکه ممکن بود متن در مورد رشته تخصصی شیمی طولانی شود از ذکر جزئیات پرهیز کردیم شما عزیزان را دعوت میکنم به مطالعه منابع کامل این مطلب

شیمی علمی است که بیشتر به خواص ماده و اجزای تشکیل دهنده آن یعنی مولکول ها و اتم ها می پردازد. مهندسی شیمی ((Chemical engineering  شاخه ای  از مهندسی است که در دوران کنونی  حتی از دانش ریاضی و فیزیک نیز بهره می برد.

اما در گذشته این علم با نام کیمیا در ایران شناخته می شد که بعد از طریق کشورهای اسلامی به اروپا راه یافت و با نام کمیستری یا همان کیمیا (شیمی) شناخته شد.

یکی از بزرگترین شیمیدان های دنیا و ایران جابر بن حیان متولد شهر طوس خراسان است که او را به عنوان پایه گذار شیمی اولیه می دانند. وی کتاب هایی در زمینه علم کیمیا یا شیمی نگاشته است منجمله:

  • ارض حجر
  • الاحجار علی رای بلیناس
  • کتاب الحاصل

برای دریافت کتاب های شیمی جابر بن حیان از بخش زیر اقدام کنید 

کتاب ارض حجر

دانلود کتاب کتاب ارض حجر

کتاب ارض حجر از سری کتاب های تحقیقاتی جامع جابربن حیان فیلسوف ایرانی است تعداد صفحات : ۳۸۰
حجم کتاب : ۳۹ مگابایت
فرمت کتاب : پی دی اف
زبان کتاب : فارسی

کتاب الاحجار علی رای بلیناس الحکیم

دانلود کتاب کتاب الاحجار علی رای بلیناس الحکیم

دانلود کتاب کتاب الاحجار علی رای بلیناس الحکیم از مجموعه رساله ها و کتاب های فیلسوف بزرگ ایرانی جابر بن حیان
كتاب الاحجار علي راي بليناس الحكيم (الجزو الاول) در کتابخانه دیجیتالی كتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی موجود می باشد

کتاب الحاصل

دانلود کتاب الحاصل جابربن حیان

دانلود کتاب الحاصل جابربن حیان بزرگریت فیلسوف ایرانی که در علم کیمیاگری شهره جهانی داشت

او همچنین به علوم داروسازی نیز واقف بود و از کیمیا برای موارد پزشکی و درمانی استفاده می کرد. بیشتر کتاب های ارزشمند این دانشمند هم اکنون در موزه های بزرگ دنیا نگهداری می شود.

بعد ها در قرون وسطی وقتی دانش کیمیا وارد اروپا شد، آن را با خرافات و جادوگری پیوند زدند و جنبه دیگری برای آن قائل شدند. البته لازم به ذکر است که بعد از ترجمه آثار دانشمندان ایرانی، اروپا به سرعت در این زمینه رشد کرد تا جایی که در قرن هجدم گوی رقابت را  از سایر ملل ربود و خود را به عنوان پایه گذار علم شیمی نوین معرفی کرد.

 

شیمی نوین در جهان :

پروفسور نورتون اولین فردی بود که در سال 1881، در دانشگاه  MIT به تدریس شیمی پرداخت. علت آن نیز رشد سریع صنایع شیمیایی در آن سال ها بود. به همین خاطر علم شیمی با نام “شیمی صنعتی” تدریس می شد تا بتوانند کارشناسان خبره­ای درزمینه علم شیمی و همینطور ساخت تجهیزات و کارخانجات شیمیایی برای تولید مواد جدید به جامعه معرفی نمایند.

و این آغاز شکل گیری شیمی نوین در دهه­های بعدی شد. هم اکنون بهترین دانشگاه های شیمی در آمریکا و اروپا قرار دارند و هر ساله محققان و دانشجویان در این دانشگاه ها به تحقیق و اکتشاف در شاخه های مختلف شیمی می پردازند.

اولین دانشگاه شیمی ایران

اولین دانشجوی فارغ التحصیل  شیمی ایران در سال 1314 از دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت مدرک خود را دریافت نمود.

پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313، این دانشگاه نیز اقدام به ارائه رشته مهندسی شیمی کرد.

در سال 1336 دانشگاه صنعتی امیر کبیر دوره های چهار ساله مهندسی شیمی را برگزار کرد.

البته باید خاطر نشان کرد که دوره مهندسی شیمی در این دو دانشگاه همتراز سایر دانشگاه جهان د رآن زمان نبود و بسیاری از سرفصل های مهندسی شیمی در این دو دانشگاه تدریس نمی شد.

اما در سال 1345 دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شریف اقدام به راه اندازی دوره های مهندسی شیمی کردند. این دوره ها از لحاظ سر فصل های آموزشی منطبق با مهندسی شیمی  در سایر کشورهای صنعتی بوده و تمامی سرفصل های آن­ها را شامل می شد.

برترین دانشگاه ها برای مهندسی شیمی در دنیا

دانشگاه ام آی تی -دانشگاه استندفورد-دانشکده برکلی

آشنایی با رشته مهندسی شیمی

مهندسی شیمی به دو بخش شیمی محض که شامل ( بیولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی دندانپزشکی، داروسازی و …) و صنایع شیمی که شامل کارخانجات تولید مواد و محصول از مواد خام می باشد.

گرایش های رشته شیمی عبارت اند از:

  • شیمی آلی
  • شیمی معدنی
  • شیمی تجزیه
  • مهندسی صنایع پالایش
  • مهندسی پتروشیمی
  • مهندسی بیوشیمایی

دانلود مقاله isi شیمی

در صورتی که نیاز به دریافت رایگام مقاله ژورنال رشته شیمی هستید میتوانید در این بخش درخواست دهید تا مقاله شما به رایگان دانلود و همچنین میتواند از بخش ترجمه تخصصی شیمی نیز درخواست ترجمه دهید

چه طور مترجم تخصصی مهندسی شیمی اشراف داشته باشد.

برای ترجمه انگلیسی به فارسی شیمی و فارسی به انگلیسی باید آن را به دانش آموختگان رشته مهندسی شیمی بسپارید که علاوه بر تخصص در رشته شیمی دارای تسلط بر زیان انگلیسی و یا سایر زبان های خارجی هستند.

بر همین اساس حاصل ترجمه نهایی، از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود و می توان از نظر علمی به آن استناد کرد.

رشته مهندسی شیمی در گرایش های مختلف، دارای اصطلاحات و کلمات تخصصی بسیاری است که یک مترجم تخصصی نیاز دارد تا به آن ها اشراف داشته باشد. دانستن این اصطلاحات و همچنین به روز بودن مترجمان مهندسی شیمی ملاک انتخاب یک مرجع برای سفارش ترجمه است.

برخی از اصطلاحات مهم در رشته مهندسی شیمی:

  • ظرفیت جذب
  • ضریب تجمع
  • استوژنیک
  • هیدرولیز اسیدی
  • نقطه تابکاری
  • آندیزاسیون
  • ریزسازی
  • آزوماتیک سازی

 کتاب هایی مهم رشته مهندسی شیمی

  1. کتاب انتقال جرم نوشته رابرت ای تریبال
  2. کتاب حرارت نوشته هولمن و اینکروپرا
  3. کتاب مکانیک سیالات نوشته استریتر و مانسون
  4. کتاب عملیات واحد نوشته مک کیب
  5. کتاب راکتور نوشته لون اشپیل
  6. کتاب ترمودینامیک ون نس

 متقاضیان ترجمه مهندسی شیمی

با توجه به رشد روز افزون پیشرفت های علمی در زمینه مهندسی شیمی و جایگاه پر اهمیت این رشته در صنعت و اقتصاد، باعث شده تا در کشور افراد زیادی در این رشته مشغول تحصیل و یا فعالیت باشند و بسیار ی از شرکت ها و کارخانجات صنایع شیمیایی در حوزه های گوناگون فعالیت دارند. در این بین نیاز به انتقال دانش نوین به قشر دانشگاهی و محققان از یک سو و همین­طور نیاز شرکت ها  و صنایع شیمیایی به تبادل اطلاعات و بستن قراردادهای تجاری از سوی دیگر، وجود مرجعی به عنوان مترجم تخصصی شیمی را بیش از پیش ضروری می نماید. به طور کلی طیف وسیعی از مخاطبین می توانند متقاضیان ترجمه تخصصی در  دارالترجمه رسمی ما باشند. مانند:

  • دانشجویان و اساتید رشته شیمی
  • کارشناسان شرکت های شیمیایی
  • مهندسین شیمی
  • محققین
  • آزمایشگاه های مواد شیمیایی
نوشتهٔ پیشین
ترجمه تخصصی رشته تغذیه
نوشتهٔ بعدی
ترجمه تخصصی قرقیزی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست