ترجمه تخصصی رشته تغذیه - دارالترجمه رسمی پارسیس

ترجمه تخصصی رشته تغذیه

ترجمه تخصصی رشته علوم تغذیه در دارالترجمه تخصصی ما توسط مترجم تخصصی قابل انجام است.

جهت ثبت سفارش ترجمه در رشته دانشگاهی علوم تغذیه لطفا تنها بر روی لینک زیر کلیک کرده و سفارش خودرا ثبت نمایید

 

ثبت سفارش ترجمه 

 

در این مقاله قصد داریم شما را با رشته علوم تغذیه در دنیا بیستر آشنا کنیم با ما همراه باشید:

تغذیه  به عنوان مصرف مواد غذایی است که در رابطه با نیازهای غذایی بدن  می باشد. تغذیه خوب – یک رژیم غذایی مناسب و متعادل با فعالیت بدنی منظم – پایه ای برای سلامتی اشخاص است. در مقابل آن تغذیه نامناسب می تواند منجر به کاهش ایمنی، افزایش حساسیت به بیماری، اختلال در رشد جسمی و روحی و کاهش بهره وری شود.

فرآیند مصرف مواد غذایی و استفاده از آن برای رشد، متابولیسم و ​​ترمیم از نیاز های حیاتی انسان است . اگر بخواهیم مراحل کامل  تغذیه را نام ببریم شامل خوردن، هضم، جذب، حمل و نقل، جذب و دفع  میتوان نام برد .

شایع ترین اشتباهات تغذیه – و نحوه اجتناب از آنها

برچسب مواد غذایی

برچسب مواد غذایی

شاید لازم باشد شما تمام کتاب ها و مقالات مربوط به علوم تغذیه را مطالعه کنید , شاید تنها در فروشگاه ها به دنبا برچسب های غذایی می روید , با تمام این استاندارد ها آیا باز هم مطمئن هستید آن ماده غذایی که مصرف میکنید برچسب A از سلامت را به خود اختصاص داده است یا تنها یک شعار تبلیغاتی است

اما قبل از همه موارد بالا بد نیست بدانید متخصصان رشته علوم تغذیه البته بسیاری از آنها بر این باورند که بسیاری از ما فکر میکنیم که مواد غذایی که مصرف میکنیم از هر لحاظ استانداردهای خود را رعایت نموده است , دانشمندی به نام سامانتا هلر از دانشگاه نیویورک بر این باور است که برخی تصورات غلط در علوم تغذیه باعث شده نیم از حقیقت ها را در انتخاب مواد غذایی سالم را پیدا نکنیم

بر طبق تحقیقاتی به عمل آمده در سایت WebMD  کارشناسان بر این باورند که برخی آب میوه ها و یا سوپ سبزیجات و یا برخی کلوچه های صبحانه که به صورت کاملا دستی و خانگی تولید می شود بسیار سالم تر از انچه شما فکر میکنید هستند .

 

اما در عوض فرض کنید این مواد را از فروشگاه ها تهیه میکنیم و به برچسب مواد غذایی مورد نظر نگاه میکنیم به نظر می رسد که سالم است , درست است ؟

سامانتا هلر بر این باور است که این برچسب ها نمیتوانند در مورد کلیات مواد غذایی در محصولات تولید نظر قطعی بدهند .لذا لزوما نباید آنها به عنوان بهترین معیار در سبد کالای غذایی خود قرار داد.

 

یکی دیگر از اشتباهات رایج جایگزی مواد غذایی با دیگری است

 

دکتر تاب دیک میگوید “آیا آب میوه سالم تر از میوه است؟ خیر، اما آنها همچنین منبع متمرکز شکر هستند که در هیچ میوه ای آن را دریافت نمیکنید تاب دیک معتقد است ، اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید،از یک تیکه میوه نمیتوان توقع یک لیوان آب میوه را داشت .

history-of-nutrition

history-of-nutrition

تاریخچه علوم تغذیه :

از دید علمی علوم تغذیه با مطالعه بر روی غذاها به وجود امد در قرن ها پیش مطالعه غذاها نشان دهنده کشفیات و توسعه حرفه ای تغذیه بود .

امروزه  علم مدرن و آخرین اکتشافات در زیست شناسی، پزشکی و سلامت در زمینه تغذیه و رژیم غذایی امروز، ارتباط بسیار واقعی بین غذا و سلامت را برای مدت بسیار طولانی تر از آنچه فکر می کنید، مورد بررسی قرار داده اند.

شفا دادن از طریق تغذیه

Hippocrates

Hippocrates of Kos (/hɪˈpɒkrətiːz/; Greek: Ἱπποκράτης ὁ Κῷος, translit. Hippokrátēs ho Kṓos; c. 460 – c. 370 BC)

400 سال قبل از میلاد مسیح پزشکی یونانی به نام Hippocrates به عنوان پدر علم پزشکی شناخته شده بود او معتقد بود غذای شما دارو  و دارو غذای شماست او بر این باور بود که غذا بر سلامت , ذهن و روحیات فرد تاثیر مستقیم خواهد گذاشت .

در دوران یونان برای مثال از سیر برای درمان پاهای ورزشکاران و جنگجویان استفاده می شد , از زنجبیل برای تحریک متابولیسم و از آب جگر برای درمان بیماری های چشمی مورد استفاده قرار میگرفت .

در سال  1747 یک پزشک دریایی بریتانیایی، دکتر جیمز لیندز، متوجه شد که ملوانان در حال سفر طولانی دچاریک بیماری  عجیب و دچار خونریزی مرگبار هستند. او مشاهده کرد که آنها فقط غذاهای غیر قابل خوردن مانند نان و گوشت خوردند.

او آزمایشی را با گروهی از ملوانان با آب نمک , یک سرکه و یک لیمو انجام داد در این بین کسانی که لیمو تغذیه کرده بودند مشکلی در این خصوص نداشتند اگرچه تا ان زمان ویتامین C  کشف نشده بود اما این امر تغییری در روش پزشکان به وجود آورد .

 

تحولات علمی در رشته علوم  تغذیه

در دوران ملکه ویکتوریا توسعه علمی و پزشکی به طور نمادین افزایش یافت , در اویل 1800 میلادی عناصر کربن , نیتروژن , هیدروژن  و اکسیژن اجزای اصلی غذا شناسایی شد و Justus Liebig محققی از کشور آلمان توانست تحقیق در زمینه ویتامین ها را در اوایل قرن بیشتم انجام دهد .

در سال 1912، یک دکتر لهستانی، کازیمیر فانک، اصطلاح “ویتامین ها” را به عنوان عوامل ضروری در رژیم غذا معرفی کرد. اصطلاح ویتامین اول “ویتامین” را “حیاتی” و “آمین” نامیده است، زیرا ویتامین ها برای زندگی ضروری هستند و در اصل آنها ترکیبات آمین از آمونیاک هستند.

 

رشد صنعت علوم غذایی

بسیاری از ویتامین های دیگر در اوایل قرن بیستم کشف و جدا شدند و مفهوم تکمیل سلامتی ویتامین ها متولد شد. اولین قرص های ویتامین در دهه 1930 به بازار عرضه شد و صنعت جدیدی را در اطراف محصولات بهداشتی مبتنی بر علم ایجاد کرد. در اکتبر 1994، قانون غذا و مکمل بهداشت و آموزش و پرورش توسط کنگره جهانی تصویب شد. این نشان می دهد که علوم تغذیه در دنیا چهتاریخچه عظیمی دارد که بیان کامل آنها ممکن است از صبر شما کاربران به دور باشد .

 

هرچه رشد و پیشرفت این رشته افزایش می یافت، نیاز های مردم هم متنوع تر و  پیچیده تر می شد، به همین دلیل دانشجویان سعی داشتند به سراغ مطالعات و تحقیقات متنوعی در این حیطه بروند. با این وجود، برای انجام این تحقیقات بهترین پیشنهاد مطالعه و دستیابی به تحقیقات انجام شده از طرف اشخاص دیگر و پژوهشگران دیگر است. یکی از چالش های این رشته  نوع تحقیقات انگلیسی بودن زبان مقالاتی است که منتشر میشوند که موجب علاقه و هیجان بیشتر پژوهشگران شده است. با این اوصاف گروه دارالترجمه رسمی پارسیس، تیمی تخصصی برای دسته بندی کردن مطالب موجود در زمینه علوم تغذیه و همینطور در دسترس قراردادن این مطالب برای اشخاص پویا و فعال در تمایلات گوناگون این رشته در نظر گرفته دارد.

با در نظر گرفتن مطالبی که در بالا گفته شد ترجمه رشته تغذیه کار مشکلی به حساب می آید. سختی بیشتر این کار برای مترجم ها و تازه کاران به دروس تخصصی و گرایش های فراوان موجود در این رشته بر میگردد.بعضی وقت ها، گرایش هایی که در این رشته وجود دارند ارتباط تنگاتنگی با سایر رشته دارند. برای مثال: بعضی اوقات، اصطلاحات و یا عناوینی که در این رشته آمده اند در دیگر رشته های بهداشت، جامعه شناسی، شیمی و روانشناسی تکرار شده است.

 

وظایف یک متخصص تغذیه را در چند مورد به صورت خلاصه شده برای شما ذکر کرده ایم:

  • آماده کردن برنامه های غذایی مناسب و تحویل آن به بیماران
  • بررسی تاثیرات برنامه های غذایی و تحول آنها در مواقع ضروری
  • ایجاد انگیزه از طریق صحبت های صورت گرفته برای عملی کردن برنامه های غذایی تحویل گرفته شده
  • شناسایی مشکلات تغذیه ای که در جامعه وجود دارد
  • در نظر گرفتن برنامه های اجرایی برای برطرف کردن مشکلات تغذیه ای موجود در جامعه

ترجمه تخصصی فارسی به انگلیسی علوم تغذیه

مترجم باید همان دقتی را که در ترجمه تخصصی فارسی به انگلیسی به کار میبرد در مقالات ترجمه شده انگلیسی به فارسی هم به کار گیرد و مترجمی که قصد دار ترجمه را شروع کند باید از ظرفیت های زبانی و مفاهیمی که در زبان انگلیسی وجود دارد اطلاعات لازمه را داشته باشد و معادل سازی را به درستی و با دقت تمام انجام دهد.

ترجمه تخصصی جز فن و هنر محسوب میشود. مترجم برای ارائه مطالب علمی و مناسب باید دارای یکسری ویژگی ها باشد که چندین مورد آن را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

اولین مورد انتخاب کلمات مناسب با توجه به واژه نامه تخصصی زبان رشته مربوطه است، در غیر این صورت در نظر گرفتن حتی یک کلمه نامناسب به تمامی متن لطمه وارد میکند و باعث بی اعتباری ترجمه تخصصی می شود.

مترجم باید به اصطلاحات تخصصی و معادل آنها تسلط داشته باشند و از آنها به درستی در مقالات استفاده نماید.

شخصی که میخواهد برای ترجمه مطالب اقدام نماید باید به زبان مبدا و مقصد تسلط داشته باشد و بتواند اصطلاحات کلیدی و عمومی آنها برا به درستی در مقالات استفاده کند اگر مترجم اطلاعات لازم را که در بالا گفته شد نداشته باشد  ترجمه انعطاف لازمه را نخواهد داشت و خواننده متوجه مفهوم مطالب نخواهد شد.

مترجم باید به تمامی جزییات متن توجه لازم را داشته باشد.

توانایی نگارش در حین ترجمه تخصصی رشته تغذیه و روان کردن متون همچنین قابل درک بودن مطالب و بکارگیری ظرفیت های زبانی از توانمندی های مترجم به حساب می آیند.

نوشتهٔ پیشین
ترجمه تخصصی پرستاری
نوشتهٔ بعدی
ترجمه تخصصی شیمی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست