راهکار های تبدیل‌شدن به یک نویسنده حرفه ای - دارالترجمه رسمی پارسیس
چه طور به یک نویسنده حرفه ای تبدیل شویم؟

راهکار های تبدیل‌شدن به یک نویسنده حرفه ای

یک نویسنده خلاق بایستی به‌نوعی محتوایی را بازسازی نماید که متشکل از افکار و ایده‌های مختلف باشد. نویسندگان حرفه‌ای بایستی بتوانند ناامیدی و امید را در فرآیند نوشتن بازسازی کنند. آن‌ها بایستی به‌گونه‌ای تولید محتوا کنند که حس مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند؛ اما واقعاً نویسندگی کار آسانی نیست زیرا همواره با چالش‌های مختلفی روبرو خواهند بود. به همین دلیل افراد بایستی واقعاً عاشق نوشتن باشند تا بتوانند قدرت کلام خود را افزایش دهند. ما در این مقاله از سایت دارالترجمه رسمی پارسیس 15 نکته آسان را برای تبدیل‌شدن به یک نویسنده حرفه ای بازگو خواهیم کرد درصورتی‌که علاقه‌مند به خواندن این مطلب هستید لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چگونه نویسنده‌ای حرفه‌ای شویم؟

چگونه نویسنده‌ای حرفه‌ای شویم؟

15 نکته برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه ای

ما در این بخش سعی می‌کنیم 15 نکته مهم برای تبدیل‌شدن به یک نویسنده خلاق و باتجربه را باهم مرور کنیم بنابراین اگر بتوانید هرکدام از این موارد را در دستور کار خود داشته باشید مطمئن باشید که در نوشتار شما بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

1- همواره مطالعه کنید

سعی کنید همواره در حال خواندن و مطالعه باشید شما می‌توانید برای حرفه‌ای شدن در نوشتن انواع سبک‌ها و فرم‌های مختلف نوشتاری را ببینید و سپس از آن‌ها الهام بگیرید. این امر باعث می‌شود در تولید محتوای تخصصی بسیار موفق عمل کنید.

2- به‌طور منظم نوشتن را تمرین کنید

اگر سعی کنید که همواره چه بر روی کاغذ و چه در نرم‌افزاری مخصوص مطلب بنویسید به‌مرور می‌توانید خطاهای خود را کم کرده و در نوشتار نیز حرفه‌ای عمل نمایید. بهتر است زمانی را به خود اختصاص دهید و در مورد هر موضوعی متنی بنویسید تا با این کار مهارت شما در نویسندگی بسیار افزایش یابد.

3- با سبک‌های نوشتاری آشنا باشید

بهتر است با انواع سبک‌های نوشتاری آشنا باشید اگر در کار نویسندگی مشغول هستید بهتر است با سبک‌های مختلف نوشتاری ازجمله نگارش توضیحی، نگارش توصیفی، نگارش روایی و حتی نگارش اقناعی آشنا باشید.

4- در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی تولید محتوا شرکت کنید.

ثبت‌نام دوره‌های تولید محتوا می‌تواند در افزایش مهارت شما در نویسندگی تأثیر مستقیمی داشته باشد. شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌های آموزشی به‌نوعی خود را آزمون‌وخطا نمایید.

5- به دنبال بازخورد مناسبی باشید

بد نیست بدانید دریافت بازخورد از دوستان، بازدیدکنندگان و یا حتی نویسندگان می‌تواند در افزایش مهارت نویسندگی شما بسیار مفید باشد؛ زیرا این مورد باعث می‌شود بدانید کدام کلمه و یا جمله را به‌اشتباه نوشته‌اید و کدام جمله و یا کلمه درست می‌باشد.

6- متن خود را ویرایش و بازنویسی کنید

یکی از مهم‌ترین بخش از نویسندگی این است حتماً پس از نوشتن متون آن را ویرایش کنید؛ زیرا قبل از ویرایش امکان نوشتن خطاهای دستوری و املایی زیادی وجود دارد به همین دلیل مهم‌ترین نکته در تبدیل‌شدن به یک نویسنده حرفه ای این است که خطاهای نوشتار خود را مجدداً بازبینی و اصلاح نمایید.

7- با نویسندگان دیگر ارتباط داشته باشید

شما می‌توانید در گروه‌ها و انجمن‌های مرتبط با خود عضو شده و با اعضای آن ارتباط مداوم و دوستانه برقرار کنید. از طرفی شما زمانی که با فردی که تخصص شمارا دارد و چه‌بسا ممکن است از شما موفق‌تر باشد ارتباط بگیرید یک حس الهام و حمایت واقعی در کارها برای شما به وجود می‌آید که باعث می‌شود شما از ادامه راه دلسرد نشوید. توصیه ما به شما این است که در کنفرانس‌ها و یا رویدادهای آنلاین مرتبط با شغل خود شرکت نمایید.

8- از تکنیک‌های بروز استفاده کنید

شما می‌توانید در خلال مطالب خود از نوشته‌های خلاقانه استفاده کنید. این کار مستلزم بادگیری تکنیک‌های درست نویسندگی خواهد بود. شما می‌توانید با مراجعه به انواع سایت‌ها و مطالعه مطالب آن، خواندن انواع کتاب‌ها و یا حتی شرکت در دوره‌های آنلاین از این تکنیک‌ها استفاده کنید.

انتخاب سبک در نویسندگی

انتخاب سبک در نویسندگی

9- سبک خود را پیدا کنید

یک نویسنده حرفه‌ای بایستی سبک نوشتاری خود را پیدا کند. هر نویسنده بسته به نوع نوشته و اثری که خلق می‌کند بایستی از یک سبک نوشتاری منحصربه‌فرد خود استفاده کند. به‌صورت کلی ممکن است نویسندگان مختلف از 6 سبک نوشتاری مختلف استفاده کنند که به ترتیب شامل موارد زیر خواهند بود.

  1. سبک نوشتار روزنامه‌ای
  2. نثر شکسته
  3. نثر ادبی
  4. نثر علی و دانشگاهی
  5. نثر فارسی سره
  6. نثر متأثر از ترجمه

نثر روزنامه ای

حال اگر به‌صورت خلاصه برخی از این موارد را توضیح دهیم به این صورت خواهیم داشت که نثر روزنامه‌ای همان‌طور که از نام آن مشخص است معمولاً در متون روزنامه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود البته منظور از نثر روزنامه‌های همان روزنامه نیست؛ اما متون روزنامه از بارزترین نمونه‌های آن خواهد بود. به همین دلیل است که به نثر روزنامه‌ای مشهور شده است.

نثر شکسته

این نثر هم منظور متونی است که به‌صورت عامیانه نوشته می‌شود. مخاطبان این نثر افراد کوچه‌بازاری سنتی هستند. در نثر ادبی هم بیشتر در متون شعر و شاعری استفاده خواهد شد. نثر علمی و دانشگاهی هم به‌نوعی مخلوط از متون ادبی و متون بیگانه بوده که در علوم مختلف ازجمله کتاب‌ها و یا حتی مقالات خارجی استفاده خواهد شد. نویسندگان این نوع سبک بیشتر دانشجویان محقق و یا اساتید دانشگاه‌ها بوده که با علوم موردنظر آشنایی کاملی دارند.

اما نثر فارسی سره برعکس نثر علمی و دانشگاهی عمل می‌کند و متشکل از کلمات فارسی ناب به‌دوراز هرگونه اصطلاحات بیگانه غربی و شرقی است. خواندن چنین متونی ممکن است پیچیده و سخت باشد اما از متون فارسی اصیل استفاده می‌شود.

نثر علمی متأثر از ترجمه نیز کاملاً مشخص است در یک دهه پس از سال‌های 1313 که هم‌زمان با تأسیس دانشگاه بود با ورود رشته‌های جدید به دانشگاه‌ها خودبه‌خود احساس نیاز برای ارتباط با متون علمی دیگر و اصطلاحات تخصصی دیگر بود به همین دلیل بایستی اساتید و دانشجویان به دنبال ترجمه مقاله و یا ترجمه کتاب در رشته‌های تخصصی خود بودند تا بتوانند متونی را استخراج کنند که در تحقیقات آن به‌عنوان منبع باارزشی تلقی شود. به این نوع سبک و تکنیک نوشتاری که از ترجمه انواع متون تخصصی سرچشمه می گردد. نثر علمی متأثر از ترجمه خواهند گفت.

10- موضوع نوشتار خود را درک کنید

حال که به‌عنوان سبک‌های نوشتاری آشنا شدید بهتر است کتاب‌ها و آثار مختلف را مطالعه نمایید و هرکدام که برایتان جذاب به نظر می‌رسد آن را به‌عنوان سبک انتخابی خود بازآفرینی نمایید. سعی کنید سبک‌های مختلف را بررسی کنید تا بدانید چه طور می‌شود یک داستان را به بهترین شکل ممکن روایت کنید.

11- مخاطبان خود را بشناسید

یکی از مهم‌ترین نکات تبدیل‌شدن به یک نویسنده حرفه ای این است که از همان ابتدا مخاطبان خود را بشناسید. برخی نویسندگان خلاق که داستان‌های کودکانه را بازگو می‌کنند مسلماً بایستی از ادبیاتی استفاده کنند که هنگام بازگو کردن داستان برای کودک جذاب باشد؛ بنابراین سبک نوشتاری یک داستانی که توسط نویسنده آن روایت می‌شود کاملاً بستگی به نوع مخاطب آن خواهد داشت.

12- حتماً در کار خود برنامه‌ریزی داشته باشید

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای تبدیل‌شدن به یک نویسنده حرفه ای این است که حتماً در کار خود برنامه‌ریزی داشته باشید تا بتوانید به‌مرور به‌تمامی کارها به نحو احسن برسید؛ بنابراین برنامه داشتن در تولید محتوا در یک دوره زمانی بسیار مهم است.

13- تحقیق کردن را عادت خود کنید

یک نویسنده خلاق مسلماً در بازآفرینی محتوای خود نیاز به تحقیق جامعی دارد که مطمئن شود متونی که نگارش می‌کند دقیق و آگاهانه خواهد بود. ممکن است شما یک متن ادبی در مورد یک اتفاق واقعی می‌نویسید و آن را تبدیل به یک کتاب می‌کنید به همین دلیل بایستی از اطلاعات دقیق در مورد یک موضوع خاص بهره‌مند باشید.

14- مهارت بازاریابی داشته باشید

جالب است بدانید یک نویسنده بایستی برای انتشار و در دسترس قرار دادن آثار خود بایستی مهارت بازاریابی خوبی داشته باشید تا بتواند آثار خود را به بهترین شکل واقع‌بینانه‌ای تبلیغ نماید. برای مثال بسیار از نویسندگان مشهور جهان دارای یک سایت اختصاصی از آثار خود بوده که لینک وب‌سایت خود را در بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کند. آن‌ها طبیعتاً بایستی حضوری فعال در فضای مجازی نیز داشته باشند.

15- با نرم‌افزارهای ویرایش متن آشنا باشید

به‌عنوان آخرین نکته در تبدیل‌شدن به یک نویسنده حرفه ای توصیه ما این است که حتماً از نرم‌افزارهای ویرایش متن ازجمله نرم‌افزارهای مخصوص ویراستیار و یا حتی نرم‌افزار پاکنویس و یا حتی گرامرلی استفاده نمایید. تا بتوانید هنگام واردکردن متن خود در نرم‌افزار Microsoft Word یک متن بدون خطا و علائم نگارشی تولید کنید.

نتیجه‌گیری:

به خاطر بسپارید که تبدیل‌شدن به یک نویسنده حرفه ای مستلزم تلاش و کوشش مستمر بوده و از طرفی با افزایش مهارت می‌توانید به اهداف خود دست پیدا کنید. اگر عاشق نوشتن باشید خستگی برای شما معنایی ندارد و با هر شکستی در مسیر راه ناامید و یا دلسرد نخواهید شد. اگر بتوانید هم مهارت‌های نرم‌افزاری و هم مهارت‌های ذهنی خود را رشد دهید می‌توانید با ارائه‌های ایده‌های جدید توانایی تفکر خارج از چارچوب داشته باشید. پس تسلیم نشوید تلاش کنید و اجازه دهید که کلماتی که می‌نویسید بدرخشند.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
یادگیری روزهای هفته به زبان آلمانی
نوشتهٔ بعدی
انواع زبان های رایج در کشور آمریکا

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست