آشنایی با گوگل اسکولار - دارالترجمه رسمی پارسیس
گوگل اسکولار

آشنایی با گوگل اسکولار

آشنایی با گوگل اسکولار

Google Scholar ( گوگل اسکولار ) یک موتور جستجو با تمرکز ویژه بر روی مقالات دانشگاهی و حق ثبت اختراع است.

از لحاظ عملکردی در مقایسه با پایگاههای داده اصلی دانشگاهی Scopus و Web of Science محدود است ، اما امکانات گوگل اسکولار کاملا رایگان بوده و به راحتی می توانید راه علمی خود را توسط اطلاعات علمی ثبت شده در موتور جستجوی علمی گوگل اسکولار پیدا کنید زیرا این کار مانند انجام جستجو در گوگل است.

 

در حالیکه Scopus و Web of Science آنالیزهای خود را به مقالات ژورنال منتشر شده ، کنفرانس ها و کتاب ها محدود می کنند ، گوگل اسکولار منابع داده خود را از کل اینترنت جمع آوری خواهد کرد . در نتیجه ، شاخص h که توسط Google Scholar گزارش شده است بیشتر از شماره موجود در پایگاه داده های دیگر است.

نکته : ما با استفاده از مترجمان متخصص که خود در گوگل اسکولار نیز فعالیت ویزه ای دارند  میتوانیم به بهترین نحو ممکن ترجمه مقاله شما را به عهده گرفته تا بتوانید تحقیقات علمی خود را گسترش دهید .لازم به ذکر است خدمات ما در ترجمه مقاله ژورنال کاملا تخصصی است

ما با دسترسی ویژه به تمامی سایت های ژورنال از جمله Scopus و Web of Science  و سایتهایی نظیر Wiley Online,ScienceDirect,SAGE,ProQuest,IEEE  و بسیاری ژورنال های دیگر در صورتی که نیاز به ترجمه مقاله isi دارید میتوانید این مقالات را برای شما دریافت کنیم .

 

تعریف شاخص H در گوگل اسکولار  :

شاخص H  یا شاخص H-index  به میزان تاثیرگذاری یک مقاله علمی و بهره وری آن به صورت عددی و کمی را شاخص H  می نامند برای آشنایی بیشتر با شاخص H کلیک کنید.

 

نحوه محاسبه شاخص h شما با استفاده از Google Scholar

Google Scholar می تواند به طور خودکار شاخص h شما را محاسبه کند ، شما فقط باید ابتدا یک پروفایل را تنظیم کنید. به طور پیش فرض ، پروفایل های Google Scholar عمومی هستند و این به این معنی است که دیگران میتوانند پروفایل عمومی گوگل اسکولار شما را پیدا کنند و نشریات و فهرست مقالات شما را مطالعه نمایند .

پس از تنظیم نمایه خود ، شاخص h در گوشه بالا سمت راست نمایش داده می شود. علاوه بر شاخص H کلاسیک ، گوگل از شاخص I10 نیز به همراه شاخص h-ایندکس را گزارش می دهد.

شاخص i10 اندازه گیری ساده ای است که نشان می دهد چند مقاله از نویسنده  منتشر شده که بازه عددی آن 10 یا بیشتر باید باشد .

 

Google Scholar profile for Stephen Hawking

Google Scholar profile for Stephen Hawking

 

Google Scholar همچنین قابلیت  جستجوی  ویژه ای برای نویسندگان مقالات دارد ، که می توانند پروفایل نویسندگان دیگران را جستجو کنند. با این حال ، این نتایج فقط برای محققان دارای پروفایل های عمومی ، و همچنین دانشمندان بزرگ تاریخ که در گوگل اسکولار نمایه عمومی دارند کاملا قابل رویت است .

پایگاه داده گوگل اسکولار:

پایگاه داده گسترده Google Scholar ممکن است نشریاتی را که اکثر دانشگاهیان در آنالیز h-index قرار نمی دهند ، لیست کند. بنابراین  این امر برای محققان بسیار مفید است زیرا قبل از محاسبه شاخص H  میتوانند مقالات را جستجو کنند.

 

Scopus و Web of Science چنین عملکردهایی را تا حدی ارائه می دهند ، اما برای Google Scholar امکان انجام درست در مرورگر شما امکان پذیر نیست.

 

Publish یا Perish تمام منابع و استنادها را برای پروفایل نویسنده Google Scholar داده شده بارگیری می کند و شاخص h را در بین سایر آمارها محاسبه می کند

Publish یا Perish تمام منابع و استنادها را برای پروفایل نویسنده Google Scholar داده شده بارگیری می کند و شاخص h را در بین سایر آمارها محاسبه می کند

با این حال ، یک برنامه دسکتاپ رایگان به نام Publish یا Perish وجود دارد که به شما امکان می دهد فقط این کار را انجام دهید. این نرم افزار مخصوص نسخه ویندوز است اما با کمی تلاش می توانید بر روی macOS و Linux نیز اجرا کنید.

جهت دانلود نرم افزار به لینک زیر مراجعه نمایید

دانلود نرم افزار Publish or Perish

 

گوگل اسکولار علاوه بر استاندارد h-index ، Publish یا Perish ، شاخص  g-index  را به همراه شاخص های h و نرمال سالانه فرد نیز محاسبه می کند. می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه محاسبه این موارد در کتابچه راهنمای انتشار یا ویرایش بخوانید.

آشنایی مختصر با شاخص G-index

شاخص G-index  یاری رسان و تکمیل کننده برای شاخص استناد مقالات H-index  است در شاخص G-index  بیشتر امتیاز و وزن به مقالات پر استناد داده شده و تکنیکی است برای برجسته کردن مقالات پر استناد و همیشه تعداد آن از شاخص H-index  بالاتر گزارش می شود .

 

آیا می توانید به شاخص h محاسبه شده با Google Scholar اعتماد کنید؟

همانطور که در مورد  پروفایل گوگل اسکولار , شاخص  h-index استفان هاوکینگ نشان داده شده است و همچنین توسط دیگران نیز خاطرنشان شده است ، شاخص h در Google Scholar بیشتر از Scopus یا Web of Science است. دلیل اصلی این اختلاف عمدتا مربوط به استفاده از منابع داده های مختلف است.

 

در حالی که Google Scholar اطلاعات استناد را از سراسر اینترنت می گیرد ، اما Scopus و Web of Science منابع داده خود را به منابع علمی کلاسیک محدود می کنند. هر رویکرد به تنهایی معتبر است. می توان گفت که شاخص H-index  سایت گوگل اسکولار بروز تر می باشد .

اما نکات منفی نیز دارد ,  با این حال ، از آنجا که رویکرد Google Scholar کاملاً اتوماتیک است و در معرض بررسی قرار نمی گیرد ، می تواند به راحتی نیز دستکاری شود. به عنوان مثال ، می توانید مقالات علمی کاذب را که اعتبار ندارند را بارگذاری کنید ، یا مقالاتی را به نمایه Google Scholar اضافه کنید که حتی توسط شخص مورد نظر تالیف نشده باشد.

بله ، در گوگل اسکولار مکانی برای پیشرفت همیشه هست .

4 ترفند مهم برای استفاده از Google Scholar

جستجوی  مقالات علمی یکی از مهمترین مراحل فرایند تحقیق است. و در حالی که به دنبال منابع تحقیقاتی و علمی برای دستیابی به یک مقاله ژورنال هستید  و میخواهید از منابع رایگان گوگل اسکولار در جهت پیشبرد اهداف از جمله ترجمه تخصصی مقاله استفاده کنید ، یک توصیه وجود دارد که بسیار بارها می شنوید: “از Google Scholar استفاده کنید تا مقالات قبلاً منتشر شده در زمینه خود را پیدا کنید.”

در گوگل اسکولار اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد!

با توجه به اینکه منابع و مقالات مختلفی در موضوع تحقیقاتی شما در گوگل اسکولار وجود دارد لذا ممکن است دچار این ریسک شوید که کار شما تکراری باشد مگر اینکه بدانید که چگونه میتوانید جستجوی موثری در Google Scholar  داشته باشید.

بدیهی است که جستجوی شما با تایپ کردن چیزی در نوار جستجو آغاز خواهد شد ، اما چیزهای بیشتری در این مورد وجود دارند. در زیر برخی از بهترین روشها برای استفاده از این ابزار جستجوگر مقالات علمی آشنا خواهید شد .

  1. برای انجام جستجوهای گوگل اسکولار از نقل قولها استفاده کنید

لیست های جستجوی Google Scholar اطلاعات استناد را در مورد مقاله هایی که در صفحات نتایج موتور جستجو یافت می شوند ، نشان می دهد. اینها پیوندهایی قابل کلیک هستند که می توانید برای استفاده از آنها به عنوان منبع مقاله به مطالب دیگر و مطالبی که به آن منبع اشاره کرده اند ، استفاده کنید.

این یک روش مفید برای شناسایی نحوه استفاده دیگران از یک منبع تحقیق است. همچنین می توانید مشخص کنید که منبع برای همان اهداف تحقیقاتی که دنبال می کنید استفاده شده یا نه.

مکانیسم منبع گوگل اسکولار به گونه ای عمل میکند که اولا، شما فقط می توانید منابع تازه اطلاعات را پیدا کنید. همچنین می تواند به شما توضیح دهد که منبعی که دنبال ان بوده اید به کمک شما می آید یا خیر .

  1. برای نتایج بهتر در حالت ناشناس جستجو کنید

وقتی در حالت استاندارد جستجو می کنید ، Google به راحتی از جستجوهای قبلی ، پیوندهایی که در گذشته روی آنها کلیک کرده اید را به عنوان تاریخچه جستجو در خود نگه داشته و به شما نشان میدهد. این ممکن است واقعاً به نفع شما نباشد زیرا داده های جستجوی قبلی شما برای تأثیرگذاری بر نتایج جستجو که دفعه دیگر جستجو را مشاهده میکنید استفاده می شود.

این فوق العاده است اگر شما فقط برای انجام اطلاعات یا سرگرمی خود تحقیقاتی کلی انجام می دهید.  اما خیلی جالب نیست اگر می خواهید مطالب دانشگاهی را در مورد هر موضوع خاص پیدا کنید.

پس چگونه می توانید این  کار را به نو احسن انجام دهید؟

به جای آن ، وارد حالت ناشناس شوید. هیچ چیز در مورد نتایج جستجوی شما در آنجا ذخیره نمی شود. نتایج جستجوی شما همچنین تحت تأثیر هیچ چیز دیگری نخواهد بود. این بدان معنی است که اگر “تغییر وضعیت آب و هوا در پارک های ملی” را جستجو کنید ، نتیجه جستجوی شما در “جستجوی تعطیلات پارک های ملی” قبلی را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

 

  1. کلمات کلیدی مورد استفاده خود را با دقت تعریف کنید

 

به این امید که چیز مفیدی پدیدار شود ، کلمات کلیدی را وارد Google Scholar نکنید. این یک روش عالی برای بدست آوردن نتایج جستجوی ناموزون و تکراری است. در عوض ، آنچه را که میخواهید به عنوان بخشی از تحقیقات خود بیاموزید ، بنویسید. سپس ، آن را به زیر شاخه ها یا تکه ها تقسیم کنید. پس از آن ، لیست هایی از کلمات کلیدی و عبارات کلیدی ایجاد کنید که ممکن است در یافتن اطلاعات برای هر زیر نوشت مفید باشد.

 

اگر تا حدود زیادی با این روش  آشنا نیستید ، اشکالی ندارد که از دانشنامه های آنلاین ، انتشارات خبری و منابع دیگر در موتور جستجوی استاندارد Google به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. هیچکدام از اینها ارزش تحقیقات دانشگاهی را ندارند. با این وجود ، ممکن است شما بتوانید از منابع کلمات کلیدی استفاده کنید که می توانید برای مجموعه نتایج جستجو ، به Google Scholar تاثیر گذار باشد.

4- سازمان یافته بمانید و از امکانات کتابخانه گوگل استفاده کنید

Google Scholar به شما امکان می دهد کتابخانه ایجاد کنید و سپس نتایج جستجو را در آن کتابخانه ها ذخیره کنید.

می توانید برای مباحث خاص پژوهشی مورد علاقه خود کتابخانه ایجاد کنید. هنگامی که نتایج جستجوی خاص و مطابق به هدف  را پیدا می کنید ، می توانید آن محتوا را در کتابخانه مربوطه ذخیره کنید ، پیوند را کپی کنید یا آن را برای مراجعه بعدی بوک مارک کنید.

سپس ، بعداً ، هنگامی که می خواهید نتیجه هایی بگیرید که فقط از یک مجموعه خاص حاصل شود ، می توانید  از امکانات کتابخانه Google Scholar  بهره ببرید .

بیایید یک مثال کلی را در نظر بگیریم ، تصور کنید که شما در مقطع دکتری خود مشغول به کار هستید ، و اولین کار شما این است که آنچه را که در یک مقاله ارائه می شود شناسایی کنید. مرحله مقدماتی هر تحقیق تهیه منابع و بیان سؤال اصلی است. استفاده از عملکرد کتابخانه در Google Scholar می تواند به ویژه برای هر دو کار مفید باشد.

آشنایی کلی با امکانات گوگل اسکولار

Google Scholar متفاوت است. این همان کتابها ، مقاله ها و اسناد علمی را که جستجو می کنید در فهرست و پایگاه های داده کتابخانه جستجو می کند. تمرکز علمی و معتبر Google Scholar آن را از Google معمولی متمایز می کند.

Google Scholar با پایگاه داده های کتابخانه ارتباط دارد (و متفاوت است)

بین محتوای موجود در Google Scholar و بانکهای اطلاعاتی کتابخانه های علمی به گونه ای همپوشانی وجود دارد. همچنین ، بسیاری از استنادها در Google Scholar به متن کامل  یا (Full Text ) در پایگاه داده های کتابخانه یا در پایگاه داده های عمومی در دسترس خواهند بود.

 

Google Scholar می تواند یک مکان شروع مناسب باشد ، اما این یک فروشگاه جامع و یکپارچه نیست. برای جستجوی دقیق تر ، ویژگی های جستجوی بیشتر و محتوای بیشتر ، میتوانید از پایگاه داده های گوگل اسکولار بهره ببرید .

چگونه میتوانم در گوگل اسکولار جستجو کنم ؟

جستجو به آسانی جستجو در  سایت Google  است. برای جستجوی Google Scholar روی باکس جستجو متن خود را تایپ کرده  و کادر جستجو کلیک کرده تا نتایج مشابهی از مقالات با خروجی های مختلف به شما نشان دهد.

 

Google Scholar مانند Google معمولی ، بر اساس متن کامل ، نویسنده ، منبع ، و تعداد دفعاتی که در منابع دیگر به آن استناد شده است ، بیشترین نتایج را به دست می آورد.

برخی از اقدامات کمی متفاوت از Google معمولی است: کلیک کردن بر روی عنوان فقط ممکن است شما را به یک استناد یا توضیحات سوق دهد ، نه اینکه خود سند کامل باشد.

Google Scholar لزوماً شما را به متن کامل هر نتیجه جستجو نمی رساند.

کلام آخر …

به خاطر داشته باشید که Google Scholar بی نقص نیست. برای جستجوی دقیق تر ، ویژگی های جستجوی بیشتر و پیشرفته تر در خود گوگل اسکولار میتوانید استفاده کنید .

 

 

نوشتهٔ پیشین
ترجمه کتاب عربی
نوشتهٔ بعدی
مترجم شفاهی ایتالیایی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست