پروپوزال و تفاوت با پایان نامه - دارالترجمه رسمی پارسیس
پروپوزال چیست

پروپوزال و تفاوت با پایان نامه

ما در این مقاله به معرفی پروپوزال و تفاوت با پایان نامه که سوال بسیاری از دانشجویان می باشد خواهیم پرداخت ابتدا به تعریف هر دو می پردازیم

پروپوزال چیست 

کلمه پروپوزال  ( research proposal)  به عنوان یک سند تحقیقاتی است که توسط دانشجویان , محققان و یا اساتید در مورد یک موضوع علمی و تخصصی برای بیان ایده ها و پیشنهادات خود در قالب یک تحقیق و یا پروژه به تشریح روند کار از ابتدا تا انتها به عنوان یک پیشنهاد پژوهشی ارائه می دهند

تحقیقاتی که در قالب یک پروپوزال نگارش می شود بیشتر جنبه درخواستی  و پیشنهادی دارند , یک تحقیق پیشنهادی بیشتر برای متقاعد کردن دیگران است تا ارزش و صلاحیت و برنامه کاری در تحقیقات شما تصویب شود .

صرف نظر از حوزه تخصصی و تحقیقاتی دانشجویان ,  تمام پیشنهادات پژوهشی باید چند سوال کلی را در خود گنجانده باشد به این صورت که برای کار تحقیقاتی چه برنامه ای دارید ؟ چرا میخواهید این تحقیقات را انجام دهید ؟ چگونه میخواهید تحقیقات را اجرایی کنید ؟ اینها همگی سوالات کلی است که رکن اصلی در روش پروپوزال نویسی جای دارد.

عنوان برای پروپوزال به عنوان یک طرح پیشنهادی و پژوهشی باید شامل اطلاعات کلی باشد تا خوانندگان و مخاطبین آنها را متقاعد کند و بتواند درک خوبی از ادبیات مربوطه و موضوعات مهم در جلسه دفاع از پروپوزال را داشته باشند.

در پروپوزال دکتری و کارشناسی ارشد کیفیت پیشنهاد تحقیقات و پژوهشی شما باید به حدی باشد که حاوی اطلاعات کافی و ترغیب کنند سایر دانشجویان و محققین بوده و در برخی اوقات لحن ارائه در جلسات دفاع از پروپوزال دکتری و کارشناسی ارشد قانع کننده , واضح و منسجم باشد .

اهمیت پروپوزال نویسی

اهمیت پروپوزال نویسی

اهمیت پروپوزال نویسی در چیست ؟

همانطور که در تعریف پروپوزال proposal در بالا شرح دادیم پیشنهاد پژوهشی راهی خوب برای بیان ایده ها و نیاز های علمی شما است بنابراین نوشتن یک پروپوزال خوب میتواند اطلاعات را به صورت کامل به محققین دیگر در سایه استدلال های منطقی ارائه دهد .

اگر با روش پروپوزال نویسی آشنا باشید میتوانید همه چیز را به نفع ایده ها خود تمام کنید یک نوشته مهم در تحقیقات پژوهشی قبل از اجرایی کردن آن  و ارائه به یک مقام بالاتر و یا همکار اداری در پروپوزال کاری به این معنی است که شما در بیان علت اهمیت می دهید .

نوشتن یک پروپوزال به عنوان یک پیشنهاد تحقیقاتی خوب یک مهارت مهم در بسیاری از مشاغل از دانشگاه تا مدیریت در تجارت خواهد بود لذا اهداف اصلی آن در واقع آگاهی دادن به مخاطب و استفاده از روشی واضح , مختصر و جذاب برای بیان ایده ها است .

نوشتن یک ایده پژوهشی قانع کننده و جذاب برای موفقیت در بسیاری از زمینه های علمی و تحقیقاتی ضروری است

بخش های اصلی یک پروپوزال چیست ؟

نوشتن یک تحقیق و پژوهش علمی دارای بخش های استاندارد و مختلفی است که ما آنها را در اینجا به صورت جدا از هم تعریف کرده ایم پس با ما همراه باشید

عنوان برای پروپوزال  (Project Title) :

در هر تحقیقی مسلما بدون عنوان به هیچ وجه نمی شود آن را اجرایی کرد فرض کنید میخواهید یک متن علمی بنویسید که بدون عنوان است آیا می شود آن را برای مخاطب بدون عنوان توضیح داد ؟مسلما خیر چون رفتن سر اصل مطلب بدون آشنایی مخاطب با عنوان کاری بسیار غلط و اشتباه است لذا درج عنوان مناسب در هر تحقیق امری لازم و ضروری است

عنوان خلاصه ایده یا ایده اصلی مطالعه شما است. عنوان خوب شامل کمترین کلمات ممکن است که به درستی مطالب و  یا هدف مقاله شما را توضیح می دهد.

عنوان مناسب در تحقیقات علمی و پژوهشی اولین چراغ راه برای یک مسیر و هدف است لذا برای ارائه ایده ها  و نظرات علمی تهیه یک عنوان مناسب برای پروپوزال امری لازم بوده و باید در انتخاب آن دقت لازم داشته باشیم

نکته : انتخاب عنوان مناسب برای نگارش یک پروپوزال باید کاملا بروز , متناسب با نیاز محقق , واضح و غیر سوالی و همچنین کوتاه باشد

در هنگام انتخاب موضوع پژوهشی به هیچ وجه از عناوین و متون گنگ و بی ربط نباید استفاده شود و متناسب حوزه تخصصی انتخاب گردد

بیان مسئله

بیان مسئله در کارهای تحقیقات و پژوهشی به عنوان ادعایی است که به طرح مشکل و ارائه پیشنهاد برای آن طرح تحقیقاتی خواهد پرداخت , یک تشریح خوب مسائل برای یک طرح تحقیقاتی می بایست شکاف موجود علمی را برطرف کرده و منجر به تحقیقات بیشتری شود .

علم تحقیق یک فرآیند منظمی است که برای کشف دانش و تجدید نظر در آن با کشف حقایق جدید قابل انجام بوده و میتوان آن را در دسته بندی زیر تقسیم بندی کرد , دسته اول تحقیقات اساسی و دسته دوم تحقیقات کاربری.

در تحقیقات اساسی به تحقیق و پژوهشی گفته می شود که با هدف افزایش دانش علمی است اما در تحقیقات کاربری برای حل مشکلات و ایجاد فرآیندهای علمی جدید معنا می شود .

بهتر است بدانیم اولین و مهمترین گام در هر تحقیق شناسایی و ترسیم مسائل است , این بدان معنا است که محقق در بیان مسئله می خواهد حل کند و به سوالات پاسخ دهد .

بیان مسئله در اجزای اصلی پروپوزال در واقع به ریشه یابی مشکلات در یک تحقیق در موضع تخصصی خاص خواهد پرداخت لذا پیدا کردن شواهد موجود و مستند در مورد معضل و مشکل در یک تحقیق از دیگر موارد مهم در این بخش است .

 پیشینه تحقیق یا مرور ادبیات ( literature review )

پیشینه تحقیق یا literature review در پروپوزال به بررسی منابع علمی در مورد یک موضوع خاص می پردازد , یکی مرور کلی از دانش فعلی , تئوری , روش ها و شکاف های مربوط به تحقیقات پژوهشی را شناسایی میکند

پیشینه تحقیق یا مرور ادبیات پروپوزال شامل انجام بررسی کلی از مقالات و تحقیقات قبلی در مورد موضوع مرتبط بوده و به ارزیابی  و تجزیه و تحلیل در در آن خواهد پرداخت

هنگامی که شما یک پایان نامه  و یا یک مقاله را مینویسید باید یک بررسی ادبی انجام دهید تا تحقیقات خود را در دانش موجود جایگزین کنید مرور ادبیات این فرصت را به شما میدهد تا ..

  • آشنایی کامل خود را با موضوع علمی از خود نشان دهید
  • برای تحقیقات پژوهشی خود یک چارچوب نظری و علمی تهیه کنید
  • خود را در ارتباط با سایر محققان و نظریه پردازان قرار دهید
  • نشان دهید که چگونه میتوانید با نوشتن یک طرح پژوهشی شکاف علمی را به بحث بگذارید

دانشجویان و محققان می بایست تحقیقات علمی خود را به صورت کامل و بی نقص تهیه کنند یک محقق با تجربه تحقیق , موضوعات خود را در بسیاری از منابع علمی جستجو میکند

مثلا دانشجویانی که میخواهند مقالات  و یا پروژه های علمی خود را  ارائه دهند نیاز است منابع علمی و تحقیقاتی خود در سایت های ژورنالی چون  Wiley  IEEE , ScienceDirect , Springer , JSTOR , ACM , nature , SAGE , Oxford , AIAA , isi  و غیره را جستجو نمایند . لازم به ذکر است استناد به منابع علمی صرفا در حوزه مقالات نبوده و در استفاده از منابع کتاب نیز می تواند به عنوان پیشینه تحقیق در منابع و یا رفرنس استفاده گردد

آنها میتواند با ترجمه تخصصی مقالات با پژوهش های موجود برای افزایش آگاهی ضروری به عنوان یک پیشینه تحقیق از آن استفاده کنند لازم به ذکر است این روش بسیار مهم است زیرا از دوباره کاری های علمی و سرقت ادبی جلوگیری خواهد کرد .

از طرفی با بهره گیری از تجربیات محققین پیش از خود نیز میتوانند از نقطه ضعف ها و دستاوردهای تحقیقاتی به صورت جامع و کامل اطلاع یابند

اهداف پروژه ( Aims of Research )

تدوین هدف مطالعاتی در یک پروژه پس از تصمیم گیری در مورد موضوع به طراحی پروژه کمک شایانی میکند . اهداف در پروژه تحقیقاتی گام های مشخصی  را در تجلی مفاهیم و تئوری ها موجود دربر خواهد داشت. یک هدف مشخص و معین به طور گسترده بیانگر موضوعاتی است که به دستیابی  و نتایج مطلوب در پروژه اشاره دارد .

فرضیه ها یا Hypothesis

فرضیه شامل سوالاتی است که به عنوان یک پیش بینی آزمایشی و یا به توضیح رابطه دو یا چند متغیر خواهد پرداخت به بیان ساده تر فرضیه ها شامل حدس و گمان هایی است که دور از ذهن محقق نبوده بلکه منعکس کننده عمق دانش , تخیل  و تجربه باشد .

در هنگام ارائه فرضیه باید حدسیاتی زده شود که بر اساس دانش و تجربه و نگاه منطقی از نظریه ها قابل استانباط باشد بدیهی است تاید یا رد فرضه هیچ گونه اثر سویی برای تحقیق و محقق نخواهد داشت .

روش شناسی یا Methodology

روش شناسی در واقع همان اسلوب و روش کار را برای مخاطب توضیح خواهد داد اصل راهنما در روش و مراحل تحقیق یا همان Methodology  حاوی اطلاعات کافی برای مخاطبینی است که به مطالعه پروپوزال proposal شما خواهند پرداخت .

روش شناسی یکی از مهمترین بخش های یک طرح علمی و تحقیقاتی بوده که دانشجویان و یا محققان باید استدلال کافی از جمله به کار گیری روش ها و دستورالعمل ها  و ابزارهای تحقیقاتی را در اختیار داشته باشد تا به این سوال پاسخ دهند آیا روش کار صحیح است یاخیر ؟

منابع و رفرنس References

در پروژه های تحقیقاتی و علمی ارائه منایع از مقالات مختلف و یا کتاب ها و یا پیشینه تحقیقات باعث خواهد شد اعتبار پژوهشی کامل شده و داده ها و اطلاعاتی که در اجزای مختلف از تهیه یک پروپوزال آماده به کار رفته است کاملا استناد پذیر باشد لذا این بخش باید به طور کامل معرفی گردد

تفاوت پروپوزال و پایان نامه

حال بعد از اینکه به معرفی پروپوزال پرداختیم میخواهیم به صورت کلی و خلاصه به معرفی پروپوزال و تفاوت با پایان‌نامه را بیان کنیم

معمولا به صورت کلی و استاندارد در تشریح پروپوزال و تفاوت با پایان‌نامه پروپوزال ها شمال سه فصل کلی هستند اما پایان نامه ها همگی شامل پنج فصل خواهد بود البته به جز ضمائم موجود .

در تعریف پایان نامه همانطور که قبلا ذکر است کلمه پایان نامه از کلمه  لاتین thesis گرفته شده است در فرهنگ لغت آکسفورد پایان نامه به عنوان یک مقاله طولانی در مورد یک موضوع تخصصی علمی به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تشریح شده است .

اما همانطور که در بالای این مقاله به پروپوزال و تفاوت با پایان‌نامه پرداختیم پروپوزال بیشتر جنبه پیشنهادی داشته و در موضوعات مختلفی از جمله موارد ذیل قابل انجام است

  • پروپوزال های دانشگاهی
  • پروپوزال های اجتماعی
  • پروپوزال های اداری و تجاری
  • پروپوزال تبلیغاتی
  • پروپوزال مالی

دانلود پروپوزال های رایگان

اگر نیاز به نمونه های رایگان از پروپوزال های آماده دانشگاهی برای دانشگاه آزاد  و یا دولتی در رشته تخصصی را دارید میتوانید از همین بخش نظرات ما را مطلع نمایید لازم به ذکر است در سطح اینترنت نیز میتوانید نمونه های رایگان از پروپوزال های آماده را دانلود نمایید.

نوشتهٔ پیشین
ترجمه پایان نامه به انگلیسی
نوشتهٔ بعدی
چه تعداد لهجه اسپانیایی در جهان وجود دارند ؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست