آشنایی با زبان های کمیاب و درحال انقراض در جهان - دارالترجمه رسمی پارسیس
آشنایی با زبان‌های کمیاب و در حال انقراض در جهان

آشنایی با زبان های کمیاب و درحال انقراض در جهان

امروزه زبان‌های بسیاری در جهان در حال انقراض هستند، طبیعتاً زبان‌هایی در حال نابودی هستند که به‌عنوان کم صحبت ترین زبان های جهان شناخته می‌شوند. این زبان‌ها به این دلیل کمیاب هستند که توسط گروه بسیار اندکی از انسان‌ها در سراسر جهان در حال صحبت می‌باشند. اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی داشته باشیم طبق آمار سایت یونسکو چیزی حدود 3000 زبان در جهان در حال انقراض بوده که این مسئله بسیار نگران‌کننده خواهد بود. اگر علاقه‌مند به آشنایی بانام برخی از زبان‌های در حال انقراض در جهان می‌باشید در این مقاله از سایت دارالترجمه رسمی پارسیس با ما همراه باشید.

کم صحبت ترین زبان‌های جهان کدم‌اند؟

همان‌طور که به‌صورت خلاصه در بالای این مقاله ذکر کردیم چیزی حدود 3000 زبان در حال انقراض داریم که طبق آمار نشنال جئوگرافیک تقریباً هر دو هفته یک‌بار یک‌زبان نادر در جهان از بین می‌رود که تعداد بسیار کمی از آن‌ها می‌توانند از خود آثار و نشانه هایی به‌جای بگذارند. یکی از مهم‌ترین دلیل بروز خطر انقراض زبان‌های کمیاب این است که ساختار نوشتاری خاصی ندارند و بیشتر بر اساس آوا و اشاره می‌باشند به همین دلیل حفظ این زبان‌ها چالشی دلهره‌آور است.

تعداد دقیق این زبان‌ها را نمی‌توان در این مقاله نوشت اما ما در اینجا نگاهی دقیق‌تر به چند زبان در حال انقراض طبق منابع موثق سایت یونسکو خواهیم پرداخت که می‌توانید برای مطالعه بیشتر با ما همراه باشید.

زبان خانتی با کمتر از 10 هزار گویشور

خانتی را با نام انگلیسی Khanty language می‌شناسند. در حال حاضر زبان خانتی توسط بومیان ناحیه خودگردان خانتی مانسی واقع در روسیه صحبت می‌شود. این زبان بااینکه گویشوران بسیار کمی دارد اما دارای لهجه‌های متفاوتی خواهد بود. زبان خانتی را بانام Hanti نیز می‌شناسند. باوجوداینکه این زبان گویشور بسیار کمی دارد اما همچنان در حالت بقا خواهد بود.

"<yoastmark

زبان اونگوتا با حدود 10 گویشور

زبان اونگوتا نیز به‌عنوان یکی از کم صحبت ترین زبان های جهان بوده که تنها توسط حدود 10 نفر در جهان در حال صحبت می‌باشد. این زبان به‌شدت در حال انقراض است و در ناحیه‌ای در جنوب غربی کشور اتیوپی صحبت می‌شود. پیش‌بینی می‌شود به‌زودی زبان تسامایی جایگزین آن شود زیرا توسط بومیان همان منطقه صحبت می‌گردد. از طرفی طبق بررسی‌های صورت گرفته به دلیل ارتباط خویشاوندی بین قبیله‌های اونگوتا با تسامایی باعث شده است زبان تسامایی ارجع تر باشد.

زبان چانگ با حدود 10 گویشور

زبان چانگ نیز در یک روستای بسیار کوچک در کشور کامبوج صحبت می‌شود. کشور کامبوج به‌عنوان کشوری است که در حال حاضر بیش از 19 زبان در حال انقراض دارد که زبان چانگ نیز یکی از این زبان‌های مهم است. یکی از مهم‌ترین دلایل رو به انقراض این زبان تفکرات دیکتاتوری خِمِرهای سُرخ یا حزب کمونیستی کامبوج بود که در یک دوره کوتاه برای نشستن بر تخت سلطنت اقدام به نسل‌کشی گسترده‌ای کردند. آن‌ها افرادی را که برخلاف میل باطنی پادشاهان بودند را می‌کشتند به همین دلیل رفته‌رفته از جمعیت این زبان‌های در حال انقراض در کشور کامبوج کاسته شد.

زبان Njerep با حدود 6 گویشور

در مرز کشور نیجریه و کامرون روستایی بانام مامبیلا وجود دارد که مردم آن به زبان Njerep صحبت می‌کنند. البته این آمار مربوط به حدود سال 2018 میلادی است که نشان داده‌شده تنها 4 نفر به این زبان تسلط دارند و رفته‌رفته به‌احتمال‌زیاد این زبان کاملاً منقرض‌شده است. لازم به ذکر است کد این زبان در ویکی‌پدیا با نام ISO 639-3:2007 معرفی‌شده است که می‌توانید با مراجعه به لینک Njerep language اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

زبان‌هایی که تنها یک گویشور دارند

شاید برایتان جالب باشد که مگر می‌شود یک‌زبان تنها توسط یک نفر در جهان صحبت شود و اینکه از خود بپرسید آیا این آمار دقیق است یا خیر. در کمال ناباوری بایستی بدانید بله در فهرست زبان‌ها در یونسکو حدود 18 زبان وجود دارند که تنها یک سخنران خواهند داشت. برای مثال برخی از زبان‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد.

زبان Apiaká, Diahói و Kaixána در کشور برزیل، زبان Chaná در کشور آرژانتین، زبان Pémono در ونزوئلا، زبان Taushiro در کشور پرو، زبان Yahgan در کشور شیلی، زبان Patwin, Tolowa و حتی زبان Wintu-Nomlaki در کشور آمریکا همگی یک گویشور دارند. البته سعی شده به‌صورت خلاصه کم صحبت ترین زبان های جهان در اینجا لیست شود زیرا تعداد بیشتری از زبان‌ها در فهرست زبان‌های در حال انقراض در سایت یونسکو وجود خواهد داشت.

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با روز، ماه، فصل و حتی تاریخ در زبان فرانسه
نوشتهٔ بعدی
کدام کشورها به زبان آلمانی صحبت می‌کنند؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست