آشنایی با زبان عربی محاوره ای به همراه مزایا و معایب آن - دارالترجمه رسمی پارسیس
زبان عربی محاوره ای

آشنایی با زبان عربی محاوره ای به همراه مزایا و معایب آن

ازآنجایی‌که زبان عربی به‌عنوان یکی از زبان‌های شناخته‌شده و رایج دنیا به‌حساب می‌آید به همین دلیل علاقه به یادگیری زبان عربی محاوره ای همواره موردبحث است. زبان عربی امروزه در 27 کشور جهان به‌عنوان زبان رایج شناخته می‌شود و همین گستردگی عربی باعث شده است تا علاقه‌مندان به یادگیری زبان‌های خارجه به دنبال یادگیری و ترجمه عربی باشند. یکی از جالب‌ترین نکاتی که در زبان عربی خودنمایی می‌کند تفاوت در لهجه‌ها و گویش‌های این زبان خواهد بود. بد نیست بدانید دو شکل پرکاربرد از زبان عربی وجود دارند که ما قبلاً آن‌ها را در دو بخش عربی استاندارد مدرن و عربی کلاسیک مفصلاً توضیح داده‌ایم اما همچنان افرادی هستند که حتی قادر به درک این دو زبان نمی‌باشند. ازآنجایی‌که جمعیت زیادی از این افراد ترجیح می‌دهند به زبان عربی محاوره‌ای صحبت کنند ما در این مقاله از سایت دارالترجمه رسمی پارسیس عربی محاوره‌ای را توضیح خواهیم داد.

آشنایی با عربی محاوره ای

آشنایی با عربی محاوره ای

عربی محاوره ای چیست و چرا بایستی آن را یاد بگیریم؟

کلمه محاوره در علم زبان‌شناسی به معنی لهجه و یا گویشی است که مردم یک منطقه به آن صحبت می‌کنند. بسیاری از عرب زبانان جهان از زبان عربی محاوره‌ای در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند. این زبان به‌نوعی تابع تغییرات منطقه خواهد بود و از طرفی تحت تأثیر یک جغرافیای خاص از مردم کشورهای مختلف است. برای مثال در کشور مصر در شهرهای مختلف ممکن است لهجه‌های متفاوتی از زبان عربی را بشنوید که این نشان‌دهنده تغییرات و سبک زندگی افراد در مناطق مختلف است.

یادگیری زبان عربی محاوره ای ایده خوبی است زیرا هر زبان‌آموزی که وقت خود را صرف یادگیری این زبان می‌کند درهایی را به‌سوی فرهنگ اصیل و اجتماعی جامعه عرب‌زبان بازخواهد کرد؛ اما اگر می‌خواهید تسلط خوبی برای عربی محاوره ای داشته باشید پیشنهاد ما یادگیری یکی از دو زبان عربی کلاسیک و یا مدرن است.

انواع زبان عربی محاوره ای

انواع زبان عربی محاوره ای

انواع زبان عربی محاوره ای

ازآنجایی‌که در هر منطقه از جهان عرب نوع خاصی از زبان عربی رایج در بین مردم صحبت می‌شود لذا یادگیری تمامی این نوع زبان‌ها کار بسیار دشواری است. علت اصلی یادگیری این زبان‌ها بیشتر به اهداف شما بازمی‌گردد. ما در این مطلب برخی از انواع زبان‌های عربی محاوره‌ای را به شما معرفی می‌کنیم.

  • عربی مصری
  • عربی خلیجی
  • عربی حجازی
  • عربی عراقی
  • عربی شامی
  • عربی آفریقای شمالی
  • عربی یمنی

آشنایی با برخی تفاوت های مشهود در زبان عربی محاوره ای

هرچند برخی از گونه‌های عربی محاوره‌ای کاملاً مشابه می‌باشند بااین‌حال همچنین تفاوت‌های عمده‌ای بین دو شکل از زبان عربی محاوره‌ای از مناطق مختلف وجود دارد. ما در جدول زیر تعدادی از این تفاوت‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم.

کلمه / عبارتعربی مصریعربی مراکشیعربی لبنانی
ببخشیدla mu-akhzasmeh liyapardon
بلهaywaiyyeheh
متشکرمshokranshukranmerci
من تو را دوست دارم (به یک مرد)ana bahebakkan hubekbhebak
من تو را دوست دارم (به یک زن)ana bahebekkan hubekbhebik

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید بین اشکال مختلف از زبان عربی در کشورهای مختلف در نوع بیان متفاوت خواهند بود. از طرفی برخی گونه‌های عربی محاوره‌ای به‌شدت از زبان دیگر ازجمله زبان فرانسوی نشات می‌گیرند. اگر بخواهیم واضح‌تر بگویم زبان عربی لبنانی به‌عنوان زبان رسمی کشور لبنان بوده که اهالی آن مخلوطی از زبان فرانسوی و انگلیسی را در خوددارند.

چه نوعی از زبان عربی محاوره ای را یاد بگیریم؟

با توجه به اینکه اشکال مختلفی از زبان عربی محاوره ای وجود دارند به‌منظور تعیین اینکه کدام‌یک از اشکال محاوره ای برای شما مناسب است در وهله اول بستگی به اهداف شما دارد. فرض کنید قصد تحصیل در یک کشور عربی مانند عراق رادارید و یا می‌خواهید با یک فرد عراقی ازدواج کنید در این صورت بایستی بر یادگیری عربی عراقی تمرکز کنید. اگر می‌خواهید بر روی شغل خود کار کنید بهتر است عربی مصری را یاد بگیرید؛ زیرا این زبان به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین زبان عربی در جهان است. از طرفی عربی مصری خیلی شبیه عربی استاندارد و کلاسیک است؛ بنابراین با یادگیری عربی مصری شما می‌توانید در برقراری ارتباط با جامعه عرب‌زبان بسیار بهتر عمل کنید.

نحوه یادگیری زبان عربی محاوره ای

ازآنجایی‌که یادگیری هرکدام از این زبان‌ها می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد همان‌طور که قبلاً در ابتدای این مقاله ذکر کردیم بهتر است اول‌ازهمه با عربی مدرن یا کلاسیک شروع کنید، زیرا یادگیری این دو زبان باعث می‌شود شما در یادگیری زبان محاوره‌ای یا Colloquial Arabic کاملاً مجهز شوید. پیدا کردن منبع مناسب در این زبان بسیار سخت خواهد بنابراین ما به شما کاملاً حق می‌دهیم زیرا اکثر معلمان زبان عربی هدف آن‌ها تمرکز بر یادگیری عربی استاندارد و کلاسیک است. شما برای یادگیری این زبان میتوانید از کتاب های آموزشی و یا پادکست های صوتی بهره مند شوید.

کاربرد زبان عربی محاوره ای

یادگیری و آشنایی با این زبان کاربردهای مختلفی خواهد داشت که می‌توان به برخی از موارد زیر اشاره کرد:

  1. گرفتن اقامت از کشورهای عربی مانند قطر و یا عمان
  2. انجام برخی کارهای تجاری در کشورهای عربی
  3. انجام خدماتی چون ترجمه شفاهی عربی و غیر رسمی
  4. مترجم و تور لیدر در کشورهای عربی

مزایای یادگیری زبان عربی محاوره ای

یادگیری این زبان دارای مزیت‌های مختلفی است که برخی از آن‌ها را در ادامه شرح می‌دهیم.

  1. در هر مکانی امکان صحبت با آن وجود دارد
  2. دارای قواعد ساختاری بسیار آسان است
  3. مناسب شروع بسیاری از شغل‌ها ازجمله آرایشگری، هتلداری، فروشندگی، آژانس هواپیمایی و غیره است

نکته: افرادی که این زبان را یاد می‌گیرند می‌توانند به‌خوبی عربی فصیح را متوجه شوند آن‌ها آینده شغلی بیشتری نسب به افرادی دارند که به زبان عربی فصیح صحبت می‌کنند. انشالله بعدا در مورد زبان عربی فصیح صحبت خواهیم کرد.

2 نکته مهم در یادگیری زبان عربی محاوره ای

در این بخش 2 دلیل وجود دارد تا به شما بگویم چرا بایستی عربی محاوره‌ای را یاد بگیریم.

1- ارتباط مؤثری با مردم عرب‌زبان برقرار خواهید کرد

اولین دلیل در درک زبان عربی این است که شما می‌توانید با مردم بومی به‌راحتی ارتباط مؤثری را برقرار کنید. برای مثال اگر قصد مهاجرت به یک کشور عربی را دارید این زبان می‌تواند مهارت شناخت فرهنگی شما را با مردم بومی کشورهای مختلف بیشتر کند.

2- آشنایی با فرهنگ بومی

یادگیری این زبان به شما کمک می‌کند تا توانایی گفتاری خود را با مردم بومی بیشتر کنید. شما می‌توانید با این مهارت به‌راحتی با مردم ارتباط برقرار نمایید و فرهنگ بومی را درک کرده و از ادبیات محلی و مکالمات روزمره استفاده کنید. زندگی در چنین فضایی برای شما آسان خواهد بود و به‌هیچ‌وجه احساس سردرگمی نخواهید کرد.

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با عربی کلاسیک قرآنی و تاریخچه آن
نوشتهٔ بعدی
ترجمه مدارک برای سفارت آلمان به همراه تاییدات

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست