ترجمه تخصصی گیاهان دارویی - دارالترجمه رسمی پارسیس
ترجمه تخصصی گیاهان دارویی

ترجمه تخصصی گیاهان دارویی

ترجمه تخصصی گیاهان دارویی

دارالترجمه پارسیس با  برخورداری از تیم مترجمان متخصص در رشته گیاهان دارویی قادر به ارائه خدمات ترجمه تخصصی گیاهان دارویی  با کیفیت بالا و با قابلیت استناد علمی را به متقاضیان ارائه می دهد. برای سفارش ترجمه تخصصی حتما از طریق لینک زیر کیک کنید .

 

ثبت سفارش ترجمه 

 

با توجه به روند رو به رشد تولید علم در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی و همچنین تعداد بالای دانشجویان ، اساتید و محققین این رشته مهم موجب شده  است تا برای ترجمه و نگارش مقالات و محتوا  گیاهان دارویی نیاز به مرجعی مطمئن و متخصص به خوبی احساس گردد. دارالترجمه ما با  برخورداری از تیم مترجمان متخصص در رشته گیاهان دارویی خدمات ترجمه تخصصی با کیفیت بالا و با قابلیت استناد علمی را به متقاضیان ارائه می دهد. خدمات ترجمه کتاب، مقاله و یا فیلم های آموزشی در این مجموعه منطبق بر اصول حرفه ای و علمی در زبان ها مختلف از جمله: انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، روسی و چینی به فارسی و همینطور از فارسی به این زبان ها و حتی سایر زبان­های دیگر  انجام می پذیرد.

تاریخچه گیاهان دارویی در باستان

تاریخچه گیاهان دارویی در باستان

تاریخچه گیاهان دارویی

جوامع انسانی از ابتدای سال 2010 ارتباط تنگاتنگی با محیط اطراف خود پیداکردند این توجهات بیشتر در زمینه تغذیه و دارو بود , آگاهی و استفاده از گیاهان دارویی به تحقیقات جامع و مدونی رشد مدرنیته به خود گرفت . نسل بشر در گذشته با آزمون و خطا، توانست نیازهای خود را از محیط اطرافش برآورده کند.

اطلاعات در مورد گیاهان دارویی به تدریج و از نسلی به نسل دیگر  مدت طولانی منتشر شده است ,تمدن های گذشته گیاهان دارویی را به عنوان علم پزشکی قلمداد میکردند ,امروزه این دانش، رویکرد جامع و همکاری لازم برای حفظ اثر بخشی تاریخ گیاهان دارویی است

 طبیعت همیشه علامت طلایی برای نشان دادن اهمیت خود به انسان ها را به همراه دارد , پدیده همزیستی بشر با طبیعت و محصولات طبیعی از هزاران سال پیش با انسان ها همراه بوده به گونه ای که امروزه گیاهان و مواد معدنی پای ای برای درمان انسان ها به حساب می آیند .

گیاهان دارویی در حال حاضر میزان تقاضا و پذیرش آنها به سرعت در حال افزایش است. بی تردید، گیاهان نقش مهمی را ارئه می کنند دارند لذا اکوسیستم بدون گیاه و دیگر موجودات زنده برای انسان غیر قابل تصور است .

 

گیاهان دارویی  بدون شک از زمان های قدیم توسط انسان ها مورد استفاده قرار میگرفته به طور کلی از گیان به عنوان منابع سوخت , لباس , پناه گاه  و یا غذا استفاده می شد .

گیاهان دارویی در زمان های گذشته در کشورهایی مانند چین , یونان , مصر و هند و خصوصا در ایران باستان به عنوان یک دارو و داروی ضد عفونی کننده استفاده می شد .

امروزه تنها یک دهم از گونه های گیاهی رقمی در حدود 50000 گونه در محصولات دارویی و آرایشی استفاده می شود با این حال همه گیاهان دارویی در جهان منتشر و توزیع نمیگردد .

اصطلاح گیاهان دارویی به انواع مختلف گیاه اشاره دارد که دارای خواص دارویی باشند.

این گیاهان یک منبع غنی هستنداز ترکیباتی که می توانند برای تولید سنتز دارو استفاده شود بخش هایی از گیاهان دارویی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد شامل دانه ها , ریشه ها ,برگ ,میوه ها ,پوست,گل خواهد بود

انواع مختلف دانه ها، ریشه، برگ، میوه، پوست، گل ها از گیاهان دارویی برای درمان مستقیم یا غیر مستقیم بیماران استفاده میگردد , اثرات این گیاهان به عنوان عامل داوریی شناخته شده است .

دانستن تاریخ هر علمی برای بشریت بسیار موثر است زیرا رسیدن به درک و استفاده از آن علوم باعث شده انسان در درمان بسیاری از بیماری ها از علم داروهای گیاهی بهره ببرد

تاریخچه گیاهان در عهد عتیق

تاریخچه گیاهان در عهد عتیق

تاریخ استفاده از گیاهان دارویی

 تعیین زمان دقیق استفاده از گیاهان به عنوان داروی شفا بخش بسیار سخت است اما بر اساس شواهد های به دست آمده متوانید بدانید که تقریبا حدود 60 هزار سال پیش گیاهان دارویی شناخته شده بود

از زمان باستان بارها، مردم به دنبال درمان بیماری خود با استفاده از قدرت اعجاز انگیز طبیعت بودند.

همانطور که استفاده از حیوانات ابتدا غریزی بود، استفاده از گیاهان نیز در غریزه بشور وجود داشت و تجربی بود زیرا دانش بشر در آن زمان کافی نبود انها نه اطلاعاتی در مورد بیماری ها داشتند  و نه راه های استفاده را میدانستند .

با گذشت زمان و تجربی برخی گیاهان دارویی برای درمان بیماری های خاص کشف شد , در نتیجه استفاده از گیاهان دارویی به تدریج علم تجربی را رد کرده و در چارچوب علم تحقیقاتی حقایق را کشف کرد .

 

از زمان های کهن،  وقتی که انسان به خواص درمانی و بهداشتی برخی از گیاهان موجود در طبیعت پی برد، علم جدیدی پایه گذاری شده به نام طب سنتی که در طول هزارن سال و توسط اقوام مختلف مورد استفاده گسترده قرار می گرفت. زمانی که هنوز هیچ قرص و داروی شیمیایی اختراع نشده بود، حکیمان با کمک انواع مواد طبیعی و با کمک گیاهان دارویی، بسیار ی از بیماری ها را درمان می کردند و دردها را تسکین می بخشیدند.

برای نمونه در مصر باستان بر اساس شواهدی که به دست آمده، آن ها به خوبی گیاهان را می شناختند و خواص درمانی آن را می دانستند.

The Edwin Smith Papyrus is an Ancient Egyptian medical text on surgical trauma

The Edwin Smith Papyrus is an Ancient Egyptian medical text on surgical trauma

در یکی از نوشته هایی که بر روی پاپیروس اسمیت ادوین اسمیت پاپیروس، (حدود 1600 پیش از میلاد)، رساله پزشکی مصری مصری در مصر به دست آمده به این موارد اشاره شده است.

در هند نیز از زمان های دور گیاهان دارویی را به دو نوع تقسیم می کردند. به این شکل که دسته ای را “قی آور” و دسته­ دیگر را “مسکن” می نامیدند. در چین باستان نیز طب سوزنی  به همراه درمان توسط گیاهان دارویی وجود داشته و تا امروز نیز این کشور توانسته به عنوان قطبی مهم در طب سنتی و گیاهان دارویی در سطح جهان مطرح باشد.

De Materia Medica

De Materia Medica

از دیگر دانشمندان دوران باستان می توان به جالینوس اشاره کرد که وی تمامی دانسته های خود را در این زمینه در مجموعه کتابی یازده جلدی در زمینه طب سنتی آورده است. همچنین دیوسکوریدس در زمان نرون، پادشاه یونان کتابی به نام دماتریا مدیکا نوشت که برای درمان بیماری ها توسط گیاهان دارویی بسیار مفید بود. این کتاب بر اساس نظریه بقراط نگاشته شد. که در آن به خواص و مشخصات 500 نوع گیاه دارویی اشاره شده است.

بعد از آن دانشمندی رومی به نام پلینی Pliny the Elder کتاب جامع تری در این زمینه نگاشت که تا قرن ها بعد حتی در قرون وسطا توسط کلیسا و راهبان  مورد استفاده قرار می گرفت.

 

بعدها در زمان اسلام دانشمندان مسلمان توانستند با ترجمه آثار حکیمان بزرگی مانند: بقراط، جالینوس و دیوسکوریدوس به علم گیاهان دارویی بیشتر پی ببرند.

برای نمونه یک از معتبر ترین کتاب هایی که در زمینه گیاهان دارویی توسط دانشمندان مسلمان ترجمه شد، کتاب “الحشایش” یا گیاهان بود که ترجمه دقیقی از کتاب دماتریا مدیکا اثر دیوسکوریدوس است.

زکریای رازی، دانشمند برجسته ایرانی در سال ٣١٣ در «ری» درگذشت اما اطلاعی از محل دفن او وجود ندارد.

زکریای رازی، دانشمند برجسته ایرانی در سال ٣١٣ در «ری» درگذشت اما اطلاعی از محل دفن او وجود ندارد.

برخی از دانشمندان مانند زکریای رازی در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی کتاب های مهمی را نگاشتند که در پایین آمده است

منافع الاغذیه و دفع مضارها

کتاب منافع الاغذیه و دفع مضارها

کتاب منافع الاغذیه و دفع مضارها از سری کتاب های نگراش شده فیلسوف نامدار محمد زکریای رازی است این کتاب در خصوص یک دوره کامل بهداشت خوراک است و در آن از خواص گندم و سایر حبوبات و خواص و ضررهای انواع آبها و شرابها و مشروبات غیر الکلی نام می برد.

منصوری فی الطب

کتاب منصوری فی الطب

محمد بن زکریا‏ کتابی را تحت عنوان کتاب منصوری فی الطب را نگارش کرد کتاب منصوری از کتاب‌های درسی اروپا در قرون وسطی بوده‌است. این کتاب حاوی مطالب علمی از دوران پزشکان یونانی و اسلامی تا زمان رازی است

الحاوی فی الطب

کتاب الحاوی فی الطب

یکی از بیشترین و پر حجم ترین کتاب های دانشنامه پزشکی فیلسوف بزرگ ایرانی محمد بن زکریا رازی کتاب مشهور
کتاب الحاوی في الطب معروف به الحاوی می باشد این کتاب، ۱۵ سال وقت رازی را گرفت و خود او می‌گوید که سوی چشمش را نیز با خود برد

این کتاب ها از آثار ارزشمند در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی به شمار می روند که به عنوان مرجعی برای سایر دانشمندان بوده است.

ابوعلی سینا اصلی‌ترین و نزدیک‌ترین تصویر از چهره ابوعلی سینا با طرحی از استاد «ابوالحسن صدیقی»در موزه ابن سینای همدان در معرض نمایش است.

اصلی‌ترین و نزدیک‌ترین تصویر از چهره ابوعلی سینا با طرحی از استاد «ابوالحسن صدیقی»در موزه ابن سینای همدان در معرض نمایش است.

بعد از آن بوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی مجموعه خواص گیاهان دارویی را در کتاب خود به نام قانون آورده است. کتاب ارزشمندی که تا قرن 17 به عنوان مرجع علمی مورد استفاده دانشگاه های غربی قرار می گرفته است.

بعد از آن با اختراع ماشین چاپ توسط کوتنبرگ  و همچنین کشف قاره آمریکا توسط کلومپ، دانشمندان توانستند اطلاعات بیشتری در زمینه گیاهان دارویی به دست آورند و بیش از پیش دانسته های خود را به سایرین عرضه کنند. یکی از این دانشمندان فردی سوییسی به نام پراسلسوس بود که در سده 14 تا 15 با سفر به درور اروپا توانست با جمع آوری اطلاعات در زمینه گیاهان دارویی، پایه های مستحکمی در زمینه علم طب بنا نهد. او اولین کسی بود که از علم شیمی در فرآیند درمان استفاده کرد. پس از آن شیمی و داروشناسی به صورت همزمان رشد کردند. اما در نهایت دانشمندی به نام الکساندر چیرش در رساله­ی خود با نام رساله فارکومالوژی  توانست مطالعه گیاهان دارویی و شیمیایی را در قالب رشته­ای دانشگاهی در بین سایر علوم معرفی نماید.

تاریخچه گیاهان دارویی در ایران

An_Image_from_Zarathustra

An_Image_from_Zarathustra

نتایج مطالعات تاریخی ایران نشان داده است تاریخ استفاده از گیاهان دارویی در ایران به 6500 تا 7000 سال قبل به تمدن آریایی ها برمیگردد .

در دوران زرتشتیان به گیاهان داروی اشاره شده است آنها یک گیاه با نام Haoma  نام داشت که بسیار مشهور بود و به عنوان یک گیاه الهی در زرتشتیان و در فرهنگ و اساطیر نهادهای دیگر شناخته شده بود

اما متاسفانه، اسکندر مقدونی کتابخانه مشهور ایرانیان عمدا آتش زد تا تاریخ گیاه شناسی در ایران در هاله ای از ابهام باشد , بعد ها در زمان اسماعیلیان و یکی از حاکمان مغول به نام هلاکوخان بسیاری از کتاب های به جا مانده در مورد گیاهان دارویی را نیز جمع اوری و نابود کردند .

سپس، در قرنها بعد پزشکان ایرانی، از جمله ابن سینا و رازی، پیشرفت بزرگی در طب ایرانی انجام داند.

معروف ترین و پرکاربردترین گیاهان دارویی در ایران عبارت اند از: گل گاو زبان ایرانی، سنبل الطیب، خاکشیر، بنفشه، کاسنی، شاه تره، تخم شربتی، آویشن، پنیرک، گل ختمی، دارچین، زنجبیل، نیلوفر، پونه، گل ختمی، سپستان، پرسیاوشان، عناب و …

دانشگاه تهران به عنوان برترین دانشگاه در زمینه طب سنتی و همینطور رشته گیاه شناسی و گیاهان دارویی شناخته می شود. البته رشته گیاهان دارویی با هدف آموزش کارشناس در زمینه شناخت و تولید گیاهان دارویی توسط سایر دانشگاه ها به خصوص دانشگاه علمی و کاربرد ی نیز با جدیت تدریس می گردد.

ترجمه مقاله isi

جهت ترجمه مقاله isi مقالات گیاهان دارویی از طریق لینک زیر اقدام نمایید اگر مقاله ژورنالی در حوزه رشته گیاهان دارویی دارید میتوانید از طریق لینک زیر برای ما ارسال تا با هر زبانی که مد نظر شما است ترجمه تخصصی نمایید

کلمات و اصطلاحات تخصصی گیاهان دارویی

همانطور که بیان شد این رشته علمی دارای گستردگی زیادی به وسعت تمامی دنیا  است و برای اینکه بتوان ترجمه­ی دقیقی از مطالب و یا محتوا در زمینه گیاهان دارویی داشت، باید معنی و مفهوم واژه های تخصصی و همینطور اصطلاحات کاربردی در این رشته را دانست. برای این منظور می توان از مترجمان متخصص و فارغ التحصیل رشته گیاهان دارویی در پارسیس کمک گرفت که با دانش خود می توانند جهت ترجمه و یا نگارش به زبان های مختلف دنیا به شما کمک کنند. برای آشنایی بیشتر به بیان برخی از کلمات و اصطلاحات پرکاربرد رشته گیاهان دارویی که  نقش بسزایی در بالا بردن کیفیت ترجمه و اعتبار علمی و آموزشی آن را دارد می پردازیم. کلماتی مانند: گیاهان سمی و انواع آن (poisonous)،  فیزیولوژی گیاهان دارویی، مراحل کشت نواع گیاهان دارویی، تکثیر، مورفولوژی و غیره.

برخی از مهمترین کتاب ها  خارجی در زمینه گیاهان دارویی

این کتاب ها به زبان انگلیسی می باشند که از منابع مهم برای رشته گیاهان دارویی هستند.

  • Encyclopedia of Herbal Medicine | by Andrew Chevallier
  • The Herb Book |by John B. Lust
  • The Gardener’s Companion to Medicinal Plants: An A‑Z of Healing Plants and Home | by Jason Irving
  • Healing plants | by Alice Micco Snow
  • Traditional Medicinal Plants | by Frants Staugård and Inga Hedberg

متقاضیان ترجمه تخصصی گیاهان دارویی

گیاهان دارویی و اهمیت اقتصادی و علمی این رشته برای بسیار از کشور ها به حدی است که سرمایه گذاری های زیادی جهت آموزش و جمع آوری اطلاعات و همچنین تحقیق به آن اختصاص داده می شود. کشور هایی که  حرف اول را در زمینه گیاهان دارویی می زنند معمولا خود به عنوان بزرگترین تولید کننده این گیاهان در جهان نیز به شمار می روند. در کشور ما نیز با توجه به شرایط جغرافیایی گونه های خاص با ویژگی های درمانی و همچنین سودآوری بالا می رویند که همین امر سبب می شود تا به علوم روز دنیا در زمینه کاشت، داشت، برداشت و پس از آن  حتی برای تولید دارو و درمان دست یافت.

متقاضیان ترجمه تخصصی گیاهان دارویی از زبان های مختلف دنیا به فارسی شامل: اساتید دانشگاه، دانشجویان رشته گیاهان دارویی و طب سنتی، محققین، مراکز علمی فعال در زمینه تحقیقات گیاهان دارویی، شرکت های دانش بنیان تولید دارو، پزشکان و کلیه علاقه مندان به رشته گیاهان دارویی می باشند.دفتر ترجمه رسمی  آماده ارائه خدمات ترجمه تخصصی خود در زمینه گیاهان دارویی به این عزیزان می باشد.

نوشتهٔ پیشین
ترجمه تخصصی رشته الهیات
نوشتهٔ بعدی
ترجمه آلمانی گواهی اشتغال به تحصیل

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست