تاریخچه زبان ارمنی - دارالترجمه رسمی پارسیس
تاریخچه زبان ارمنی

تاریخچه زبان ارمنی

تاریخچه زبان ارمنی

تاریخچه زبان ارمنی

تاریخچه زبان ارمنی

تاریخچه زبان ارمنی متعلق به گروه ساتم (satəm) از زبان هندو اروپایی است. زبان ارمنی همچنین حداقل یکی از ویژگی‌های زبانی کشورهای سلتیک، آلمانی، ایتالیایی و یونانی را در خود دارد که در آن توقفات کامی حفظ می‌شود که مانند واژه k در کلمه like  است.دقیقا اینکه چطور و چه وقت اولین ارامنه وارد شرق آناتولی شده و اطراف مناطق دریاچه وان، سوان و ارومیه ساکن شده‌اند، مشخص نیست.

ممکن است که آنها در نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد به آنجا رسیده باشند. حضور آنها به عنوان جانشینان محلی با عنوان اورارتویی ها ممکن است به حدود سال ۵۲۰ قبل از میلاد نسبت داده شود زمانی که اولین بار اسمهای ارمنیا و آرمانیا در کتیبه داریوش اول (بزرگ) در بیستون پدیدار شد. (حال حاضر، بیستون، ایران) تنوع زودهنگام باعث نام گذاری واژه ارمنیان شد که به اکنون خود را در سراسر جهان با همین نام می‌شناسند.

الفبای زبان ارمنی

اختراع الفبای ارمنی به طور سنتی منسوب به راهب سنت مسروپ مشتوتز است، کسی که ۴۰۵ میلادی الفبایی متشکل از ۳۶ نشانه (دو نشانه بعدا اضافه شد) ساخت که بر اساس الفبای یونانی بود. جهت نوشتار از چپ به راست همچنین از مدل یونانی پیروی می‌کرد. این الفبای جدید اولین بار برای ترجمه کتاب مقدس عبری و عهد جدید مسیحی مورد استفاده قرار گرفت.

نخستین  دوره گاهنامه ارمنی (Azdarar) (1794) همچنین به گرابار نیز چاپ شد. همچنین در پایان قرن هجدهم میلادی زبان گفتاری از زبان نوشتاری جدا شد، به طوری که زبان‌های مخصوص ادبی به طور گسترده درک نمی‌شد.

زبان ارمنی، هایرن ارمنی که به صورت هائرن نیز تلفظ می‌شود، زبانی جداگانه از خانواده زبان هند و اروپایی است، که گاهی به اشتباه یک گویش ایرانی در نظر گرفته می‌شود. در اوایل قرن بیست و یکم در جهان ۱۱میلیون نفر به زبان ارمنی صحبت می‌کردند که اکثریت آنها یعنی حدود ۳٫۴ میلیون از آنها در ارمنستان زندگی می‌کردند و بقیه باقی مانده آنها در گرجستان و روسیه زندگی می‌کنند. در ایران نیز یک صد هزار نفر به زبان ارمنی حرف می‌زنند. تا اوایل قرن بیستم، جمعیت ارمنی دوران باستان در منطقه اطراف دریاچه وان زندگی کرده است. اقلیت کوچکی از ارامنه امروز در ترکیه زندگی می کند. ارمنی همچنین در لبنان، مصر، آذربایجان، عراق، فرانسه، بلغارستان، ایالات متحده و دیگر نقاط دنیا زندگی می کنند.

چند مورد مجزا از زبان ارمنی را می توان تشخیص داد:

ارمنی قدیمی (گرابار)، ارامنه میانه (Miŋin hayerên)، و ارمنی مدرن یا اکسشارابار (عشق آباد). ارمنی مدرن شامل دو نوع تنوع نوشتار است زبان ارمنی نوشتار خود را بر اساس الفبای ارمنی شکل داده‌است.

ارمنستان غربی (Arewmtahayerên) و ارمنی شرقی (Arewelahayerên) –  که بسیاری از گویش‌ها در آن صحبت می‌شود. حدود ۵۰ گویش قبل از سال ۱۹۱۵ زمانی که جمعیت ارمنی ترکیه به شدت با قتل عام و خروج اجباری کاهش یافت، شناخته شد. برخی از این گویشها به طور متقابلی پیچیده بودند.

زبان ارمنی بخشی از خانواده زبان هندو اروپایی است و توسط مردم ارمنی صحبت می شود. این زبان به عنوان زبان ملی جمهوری ارمنستان و همچنین قره باغ (Nagorno-Karabakh) تعیین شده است. این زبان به طور گسترده ای توسط جوامع ارمنی تبار ارمنی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برخی از جنبه های مهم زبان ارمنی که کارشناسان ترجمه زبان حرفه ای باید از آن آگاه باشند به صورت زیر است:

گرچه زبان ارمنی از لحاظ ساختار شباهتی به زبان های دیگر هندو اروپایی دارد، اما صداها و جنبه های خاصی از دستور زبان آن با زبان های منطقه قفقاز همسایه خود مشترک است.

ارمنی کلاسیک هفت اصطلاحات واضح را نشر می‌دهد. ارمنی ترکیبی غنی از همخوانها دارد. اشکال کلاسیک، مدرن و همچنین ادبی این زبان یک سیستم پیچیده از اسم کمتر را به اشتراک می‌گذارد. تنها شش تا هفت اسم وجود دارد، اما جنسیت وجود ندارد. از سوی دیگر، ارمنی کلاسیک، هیچ جنبه گرامری ندارد. در اینجا اسم ممکن است تا ۷ مورد افزایش یابد. ارمنی مدرن از فعل های کمکی برای نشان دادن زمان استفاده می کند.

اطلاعات بیشتر در مورد زبان ارمنی

زبان ارمنی دارای دوتنوع زبانی اصلی ، ارمنی شرقی و ارمنی غربی است. با این حال، با توجه به نسل کشی ارمنی‌ها، بسیاری از گویش های ارمنی غربی منقرض شده‌اند. علاوه بر این، ارمنی غربی از چندین ادغام آوایی استفاده کرده و دلیل احتمالی آن شاید نزدیکی آن به جوامع ترکی و عربی باشد.

هیچ یک از دو گویش اصلی کاملا یکنواخت و یا به وضوح جدا شده نیست. این گویش‌ها به صورت پیوسته هستند و می توانند به تعدادی زیرمجموعه تقسیم شوند. برخی از گویش های زیر مجموعه نیز وجود دارد که ممکن است متقابلا پیچیده باشد.

ما مترجمین ارمنی با تجربه و واجد شرایط داریم. که از ارمنی به فارسی یا فارسی به ارمنی ترجمه می‌کنند، کارشناسان  دارالترجمه رسمی ارمنی ما در زمینه های مختلفی از جمله علم، پزشکی، مهندسی و کامپیوتر نیز تخصص دارند. بنابراین اگر شما نیاز به خدمات ترجمه ارمنی دارید، می توانید با استفاده از منوی ثبت سفارش ترجمه ارمنی  برای دریافت بهترین ترجمه اقدام کنید.

نوشتهٔ پیشین
ترجمه شفاهی کره ای
نوشتهٔ بعدی
ترجمه زبان فرانسه

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست