چند نفر و چه تعداد کشورها در جهان به زبان ترکی صحبت می کنند؟ - دارالترجمه رسمی پارسیس
چند نفر و چه تعداد کشورها در جهان به زبان ترکی صحبت می کنند؟

چند نفر و چه تعداد کشورها در جهان به زبان ترکی صحبت می کنند؟

جالب است بدانیم در جهان تقریباً بیش از 220 میلیون نفر انسان به زبان ترکی تکلم می‌کنند. این تعداد تنها مختص به کشورهای ترکی نیست بلکه در سایر کشورهای جهان به‌عنوان زبان دوم و یا همان زبان ثانویه تکلم می‌شود؛ اما طبق آمارهای ارائه‌شده از سایت معتبر Eurobarometer تنها در کشور ترکیه این زبان در بین حدود 80 میلیون نفر یا شاید هم بیشتر صحبت خواهد شد. ما در این مقاله از سایت دارالترجمه رسمی پارسیس سعی کردیم اطلاعات خلاصه و جالبی را در مورد اینکه کدام کشورها به زبان ترکی صحبت می‌کنند؟ و اینکه در کشور ترکیه چه تعداد زبان رایج وجود دارد به شما ارائه کنیم. پس درصورتی‌که علاقه‌مند به مطالعه این مطلب هستید لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با زبان ترکی
آشنایی با زبان ترکی
آشنایی مختصر با زبان ترکی استانبولی و تاریخچه آن

آشنایی با تاریخچه مختصری از زبان ترکی

زبان ترکی به همراه چند زبان دیگر ازجمله قزاقی و یا ازبکی جز اصلی‌ترین گروه زبان‌های ترکی به‌حساب می‌آیند. زبان ترکی ریشه در زبان ترکی آناتولی قدیم داشته که درگذشته در حدود قرن 11 میلادی توسط سلجوقیان ترکیه مورداستفاده قرار می‌گرفت که بعدها به‌عنوان یک‌زبان رسمی در حکومت عثمانی بود. بعد از قرن 11 تا اوایل قرن 20 میلادی زبان ترکی به‌شدت تحت تأثیر زبان‌های عربی و فارسی قرار گرفت؛ اما از زمانی که حکومت عثمانی سقوط کرد به‌یک‌باره همه‌چیز تغییر یافت و دولت جدید در حدود سال 1928 رسم‌الخط عربی ترکی را با الفبای لاتین جایگزین کرد؛ بنابراین زبان ترکی مدرن متولد شد.

کدام کشورها به زبان ترکی صحبت می‌کنند؟

شاید از خود سؤال کنید که در کجای دنیا و یا در کدام کشورها زبان ترکی رواج دارد؟ اگر بخواهیم به‌صورت کلی‌تر به این قضیه نگاه کنیم. بد نیست بدانید که ترکی به‌عنوان زبان رسمی کشور ترکیه و همچنین به‌عنوان یکی از زبان‌های رسمی کشور قبرس خواهد بود. درواقع کشور قبرس در بخش شمالی به زبان ترکی صحبت می‌کنند. دلیل آن حمله نظامی توسط ترکیه در سال 1974 میلادی به منطقه قبرس شمالی بود. زبان ترکی در برخی کشورهایی چون ترکیه، روسیه، آذربایجان، قبرس شمالی، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، چین، ایران، افغانستان، عراق، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، یونان، رومانی، لیتوانی و برخی کشورهای اروپای غربی به دلیل مهاجرت‌های قانونی و غیرقانونی صحبت می‌شود. از طرفی برخی کشورها که بیشترین نرخ مهاجر ترک‌زبان را در اختیاردارند شامل کشورهایی چون آلمان، هلند، فرانسه، اتریش، سوئیس، استرالیا، بلژیک و حتی ایالات‌متحده خواهد بود.

زبان مردم ترکیه
زبان مردم ترکیه
در کشور ترکیه مردم به چند زبان صحیت خواهند کرد؟

مردم کشور ترکیه به چند زبان صحبت می‌کنند؟

جالب است بدانید مردم کشور ترکیه به زبان ترکی، کردی، عربی، انگلیسی و آلمانی نیز صحبت می‌کنند. از طرفی حدود 30 زبان قومی دیگر وجود دارد که در گوشه و کنار کشور ترکیه توسط مردم این سرزمین با یک جمعیت کمی صحبت خواهد شد. اکثر جمعیت کشور ترکیه به زبان رسمی کشور خود صحبت می‌کنند اما جالب است بدانید دومین زبان مادری خود را به‌عنوان زبان کردی می‌شناسند. زبان عربی نیز در جایگاه سوم قرار دارد و همچنین برخی زبان‌های دیگر که در بالا ذکر شد به ترتیب به‌عنوان زبان‌های ثانویه استفاده می‌شود.

زبان‌های ترکی، کردی و عربی به دلیل برخی اشتراکات فرهنگی گسترش زیادتری در کشور ترکیه دارند اما جالب است بدانید افرادی که به این زبان‌های صحبت می‌کنند نمی‌توانند حرف همدیگر را بفهمند زیرا هیچ درک متقابلی بین زبان‌های ترکی، کردی و عربی وجود ندارد.

کدام کشورها به زبان ترکی صحبت می‌کنند؟
کدام کشورها به زبان ترکی صحبت می‌کنند؟
کدام کشورها به زبان ترکی صحبت می‌کنند؟

نقشه زبان‌های ترکی در جهان

برای آشنایی بیشتر بااینکه در کدام کشورها زبان ترکی رایج است ما یک نوع تصویر از نقشه کشورهای جهان به‌صورت رنگی نمایش داده‌ایم. لازم به ذکر است در این تصویر نقشه گستردگی زبان ترکی در جهان به نمایش گذاشته‌شده است. در این نقشه مناطق آبی تیره کشورهایی هستند که به زبان رسمی ترکی صحبت می‌کنند و مناطق آبی روشن جزء منطقه خودمختار با زبان رسمی ترکی می‌باشد و از طرفی نقاط قرمز نیز نشان‌دهنده کشورهایی است که با جمعیت کم حدود 50 هزار نفر به این زبان تکلم می‌کنند.

زبان کردی در ترکیه

زبان کردی در ترکیه

زبان کردی در ترکیه

بد نیست بدانیم زبان کردی ریشه در زبان هندواروپایی دارد و به‌عنوان زبان‌های ایرانی معرفی می‌شوند. شباهت زبان کردی به زبان‌های اروپایی بسیار بیشتر از زبان‌های عربی و ترکی است. بر طبق آمار در کشور ترکیه بیش از 20 درصد از مردم آن به زبان کردی آشنایی دارند. سایت بی‌بی‌سی نیز گفته است که حدود 6 درصد از مردم ترکیه به زبان کردی صحبت می‌کند که دارای لهجه‌های مختلف ازجمله کردی شمالی و زازا خواهد بود. منبع این آمار را نیز در سایت بی‌بی‌سی مشاهده کنید. ایرانیان برای فهم کردی درجات متفاوتی و لهجه‌های مختلفی دارند که در نقاط مختلف صحبت می‌کند.

زبان عربی در ترکیه

طبق آمارهای ارائه‌شده چیزی حدود 2 درصد از جمعیت کشور ترکیه به زبان عربی صحبت می‌کند؛ اما اخیراً به دلیل ورود مهاجران سوری به این کشور زبان عربی در کشور ترکیه به‌شدت رو به افزایش است. زبان عربی از خانواده زبان‌های آفریقایی و آسیایی است، عربی بسیار شبیه زبان عبری بوده که به‌عنوان زبان مقدس در دین اسلام شناخته می‌شود.

زبان‌های ثانویه در ترکیه

طبق آمارهای ارائه‌شده در سایت Eurobarometer چیزی حدود 33 درصد از مردم کشور ترکیه به یک‌زبان ثانویه، حدود 5 درصد نیز به 2 زبان ثانویه و حدود 1 درصد نیز به بیش از 3 زبان صحبت می‌کنند. از طرفی به دلیل وجود پیشرفت‌های فناورانه و اقتصادی در کشور ترکیه یادگیری زبان‌های جدید در این کشور بسیار افزایش پیداکرده است؛ اما اگر بخواهیم یک آمار سرانگشتی در مورد اینکه ترک‌ها به چند زبان خارجی صحبت می‌کند ارائه دهیم در جدول زیرا به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر می‌توانید مشاهده کنید.

ترک ها به چند زبان خارجی صحبت می کنند؟

 تعداد زبان های صحبت شدهدرصد
یک زبان33 درصد
دو زبان5 درصد
سه زبان1 درصد
زبان عادی67 درصد

انواع ترجمه‌های تخصصی ترکی

اگر به‌عنوان یک دانشجو و یا محقق نیاز به ترجمه تخصصی این زبان دارید لازم به ذکر است در دفتر ترجمه ترکی پارسیس با استفاده از مترجم تخصصی و نخبه انواع خدمات ذیل به نحو احسن قابل انجام است.

سطح مهارت انگلیسی در کشور ترکیه
سطح مهارت انگلیسی در ترکیه
گستردگی زبان انگلیسی در کشورهای جهان و ترکیه از لحاظ سطح مهارت

چند نفر ترکی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند؟

اگر علاقه‌مند به این هستید که بدانید زبان انگلیسی در کشور ترکیه توسط چند میلیون نفر صحبت می‌شود ما نیز با استناد به سایت نظرسنجی EFI که سالانه حدود 2 میلیون نفر گزارش‌های آماری را با یکدیگر تبادل می‌کنند متوجه شدیم که چیزی حدود 17 میلیون نفر از مردم کشور ترکیه زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان ثانویه خود می‌شناسند. بااین‌حال بااینکه زبان ترکی با الفبای لاتین گره خود است ممکن است تسلط کامل مردم این کشور به انگلیسی بسیار کمتر باشد.

اگر بخواهیم سطح مهارت انگلیسی صحبت کردن مردم کشور ترکیه را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم بد نیست بدانید کشورهایی چون برزیل و ژاپن بهتر از مردم ترکیه با انگلیسی آشنا هستند؛ اما این نکته را هم بد نیست بدانید امروزه نسل‌های جوان‌تر در کشور ترکیه به زبان انگلیسی اهمیت بسیاری داده به‌گونه‌ای که اکثر مدارس ترکیه؛ انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم تدریس می‌کنند. کشور ترکیه یکی از پایین‌ترین رتبه‌ها را در اروپا و یکی از بالاترین رتبه‌ها را در آسیا نسبت به تسلط زبان انگلیسی دارد. اگر قصد سفر به کشور ترکیه رادارید و در شهرهای بزرگ و توریستی قدم زده باشید خواهید دید در شهرهایی چون استانبول، ازمیر، آنکارا و غیره می‌توانید به‌راحتی به زبان انگلیسی با برخی افراد ارتباط برقرار کنید؛ اما ممکن است در شهرهای دیگر با زبان اشاره صحبت کنید تا بتوانید منظور خود را به‌طرف مقابل برسانید.

آشنایی با زبان‌های رایج در کشور ترکیه

یکی از بهترین نظرسنجی‌های اخیر در مورد تعداد زبان‌های رایج در ترکیه بر اساس سرشماری بوده که توسط بسیاری از مردم کشور ترکیه طبقه‌بندی‌شده است. ما در جدول زیر این آمارها به شما نشان خواهیم داد.

زبان ( زبان مادری)درصد
ترکی84,54%
کردی (گویش شمالی و زازا)12,98%
عربی1,38%
سایر زبان های ترکی0.28%
زبان های بالکان0.23%
زبان لازی0.12%
ارمنی0.07%
یونانی0.06%
زبان های یهودی0.01%

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم به سوالات پیرامون کدام کشورها به زبان ترکی صحبت می‌کنند؟ پاسخ دهیم. درصورتیکه اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید از بخش نظرات ما را بی نصیب نگذارید. امروزه زبان ترکی به‌عنوان یکی از زبان‌های پرمخاطب در جهان شناخته می‌شود که توسط مردم کشور ترکیه و سایر کشورها صحبت خواهد شد. از طرفی ارتباط دولت‌ها با کشور ترکیه در حوزه تجارت باعث شده است بسیاری از مردم به فکر مهاجرت به کشور ترکیه و به دنبال پیدا کردن شرایط تحصیل در ترکیه باشند. ما به‌عنوان یک دارالترجمه با دارا بودن مترجم رسمی ترکی در دارالترجمه ترکی قادریم شرایط اخذ ویزای ترکیه برای ایرانیان عزیز را فراهم کنیم.

نوشتهٔ پیشین
نگاهی گذرا به صنعت ترجمه در سال 2022
نوشتهٔ بعدی
چگونه به مترجم رسمی تبدیل شویم؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست